Door te investeren en te innoveren konden de voedingsbedrijven sinds 2004 jaarlijks 56.000 ton verpakkingen vermijden. Dat zegt Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. In samenwerking met haar leden wil de organisatie nog meer werk maken van circulaire verpakkingen.
Meer voedsel, lichtere verpakkingen
Tussen 2004 en 2018 steeg het volume van alle verkochte voedingsproducten met 31%. Toch bleef de hoeveelheid verpakkingen in dezelfde periode stabiel. Op basis van die cijfers zegt Fevia dat de voedingsbedrijven jaarlijks gemiddeld 56.000 ton verpakkingen bespaarden. Dat is het resultaat van doelgerichte investeringen en innovatie, waardoor verpakkingen kleiner en lichter konden worden zonder dat de functionaliteit ervan achteruit ging.
“De uitdaging is om verpakkingen te verduurzamen zonder daarbij de functies van verpakkingen uit het oog te verliezen: ze helpen onder meer om de veiligheid van onze voeding te garanderen, om voedselverlies tegen te gaan en om consumenten goed te informeren”, verduidelijkt Fevia-CEO Bart Buysse.
550 trucks minder
Zo verkleinde PepsiCo de verpakkingen van Lays-chips met gemiddeld één centimeter, terwijl de inhoud ongewijzigd bleef, schrijft Het Nieuwsblad. Volgens de fabrikant was dat een heuse krachttoer, omdat “de verhouding tussen verpakking, lucht en chips er net voor zorgt dat de chips heel blijven tijdens het transport.” Lays berekende dat de kleinere verpakkingen een besparing van 19 ton verpakkingsmateriaal per jaar opleveren. Ook zouden er 550 volle vrachtwagens minder nodig zijn om de chips te transporteren.
Volgens Fevia concentreren de inspanningen van fabrikanten zich op vijf elementen: de ontwikkeling van dunnere verpakkingen, het vermijden van verpakkingen, duurzamere etiketten, bulkverpakkingen en het gebruik van herbruikbare verpakkingen. De organisatie stelt steeds meer bedrijven extra inzetten op circulaire verpakkingen.