Walmart, de grootste supermarktketen ter wereld, wil via een nieuw lidmaatschapsprogramma Amazon het vuur aan de schenen leggen.
Dominante positie
Volgens eMarketer is Amazon momenteel goed voor bijna 40% van alle online verkoop in de Verenigde Staten. Die dominantie dankt het bedrijf van Jeff Bezos vooral aan Amazon Prime, zijn abonnementenprogramma dat in ruil voor een vaste bijdrage alle bestellingen snel en gratis thuis aflevert. Walmart is op ruime afstand tweede en heeft iets meer dan 5% van de Amerikaanse e-commercemarkt in handen.
Walmart gaat nu echter in de tegenaanval: nog deze maand start de e-tailer met een nieuw eigen ledenprogramma. Walmart+ zou in eerste instantie gelanceerd worden als een rebrand van het bestaande Delivery Unlimited. Leden van dat programma krijgen momenteel alle boodschappen op de dag van bestelling gratis thuisbezorgd voor een jaarlijkse bijdrage van 98 dollar (90 euro). De supermarktketen zou ook overwegen om klanten de mogelijkheid te geven om te bestellen via tekstberichten. Hoeveel de nieuwe dienst gaat kosten, is onduidelijk.
Medicijnen en benzine
Op langere termijn wil Walmart diverse andere voordelen koppelen aan het lidmaatschapsprogramma, en dan vooral voordelen die Amazon niet kan aanbieden. Klanten zouden bijvoorbeeld korting kunnen krijgen bij de apotheken of benzinestations van de supermarktketen; Amazon bezit geen benzinestations of fysieke apotheken. Het nam in 2018 wel de online apotheek PillPack over, maar die richt zich tot een een andere doelgroep.
Een woordvoerder van de supermarktketen heeft bevestigd dat Walmart+ in ontwikkeling was, maar weigerde meer details te verstrekken.