De omzet van het online luxeplatform Farfetch bereikte afgelopen jaar voor het eerst de magische grens van een miljard dollar, maar tegelijkertijd nam ook het verlies nog aanzienlijk toe.
Omzet blijft sterk stijgen
Farfetch boekte uiteindelijk een omzet van 1,02 miljard dollar (930 miljoen euro), een stijging met 69% ten opzichte van 2018. Het brutohandelsvolume steeg van 1,41 miljard naar 2,14 miljard dollar (1,9 miljard euro). Het aangepaste brutobedrijfsverlies nam verder toe van 95,7 miljoen dollar naar 121,4 miljoen dollar (110 miljoen euro). Procentueel gezien steeg de omzet (+69,5%) veel sterker dan het bedrijfsverlies (+26,8%).
Beide evoluties kwamen nog veel sterker tot hun recht in het vierde kwartaal van 2019: de omzet verdubbelde wel naar 382 miljoen dollar (340 miljoen euro), maar het verlies na belastingen vertienvoudigde van 9,9 miljoen dollar naar 110 miljoen dollar (100 miljoen euro). Het handelsvolume ging er dan weer met 60% op vooruit tot 740 miljoen dollar (670 miljoen euro).
In 2020 wil Farfetch het brutohandelsvolume verder laten groeien met 40 à 45%, zodat die zou uitkomen op minstens drie miljard dollar (2,7 miljard euro). Verder rekent het bedrijf erop dat het aangepaste bedrijfsverlies zal dalen naar 70 tot 80 miljoen dollar (65 tot 70 miljoen euro). Zoals inmiddels gebruikelijk volgde er ook een corona-stukje in het persbericht: CEO José Neves zegt daarin blij te zijn dat “er nog geen significante impact geweest is op het bedrijf” en dat “het platformmodel Farfetch extra bestand maakt tegen de huidige situatie”. Toch moet ook Neves toegeven dat de toekomst er “onzeker” uitziet als de crisis zich nog veel verder zou uitbreiden.