Het transformatieplan werkt en de doelstellingen worden verhoogd, zegt topman Alexandre Bompard: dit jaar legt Carrefour meer dan ooit de focus op klanttevredenheid. Groei moet komen van gemakswinkels, discountformules en e-commerce.
Kostenbesparingen
Carrefour presenteerde vanochtend de details van zijn financiële resultaten voor 2019 – de grote lijnen had de retailer al op 23 januari gecommuniceerd. Het belangrijkste inzicht is dat het grote transformatieplan ‘Carrefour 2022’ wel degelijk vruchten afwerpt. Nettowinst, ROI en cashflow stijgen, de netto financiële schuld is met zowat een miljard euro gedaald tot 2,6 miljard eind 2019.
Voor de retailer is dat alles voldoende aanleiding om de ambities van dat transformatieplan nog te verhogen. Klanttevredenheid is voor topman Alexandre Bompard een belangrijke graadmeter: hij wil de Net Promoter Score (NPS) voor de groep met 15 punten doen stijgen tegen 2022, wat een stijging met 23 punten inhoudt sinds de lancering van het plan. Ook gaat de retailer nog meer kosten besparen: tot nu toe wist het bedrijf bijna twee miljard te besparen, het doel tegen eind 2020 wordt verhoogd van 2,6 naar 2,8 miljard euro. Verder zal Carrefour dit jaar voor 300 miljoen euro niet-strategisch vastgoed verkopen.
Gemak en huismerken
Trots is de retailer op de vooruitgang in de verkoop van biologische producten (+25% per jaar sinds 2017), de uitbreiding van de blockchain-technologie (nu 28 producten) en de gezondere herformulering van 2300 huismerkproducten. De prijspositionering verbetert, het non-food aanbod wordt gereduceerd en vereenvoudigd. De hypermarkten ondergaan een ingrijpende transformatie en e-commerce in voeding groeide met meer dan 30% tot 1,3 miljard euro. Bij de fysieke winkels komt groei vooral van gemaksformules en van nieuwe prijsvechtersformules zoals Supeco in Europa en Atacadao in Brazilië.
De krachtlijnen voor 2020 zijn dan ook helder: focus op klanttevredenheid, verdere reductie van het aantal vierkante meters hypermarkten (-350.000 m² tegen 2022), reductie van de assortimenten met 15% dit jaar, groei in gemakswinkels (+2700 tegen 2022) en in de verkoop van huismerken, die één derde van de omzet zullen vertegenwoordigen in 2022.
“Het expansieritme van onze groeiformules versnelt, biologische en Carrefour-merkproducten winnen terrein, we presteren beter dan de markt op het vlak van e-commerce in food en onze prijsconcurrentiepositie verbetert. Dit momentum komt tot uiting in een verbeterde klanttevredenheid, die meer dan ooit centraal staat in onze prioriteiten. We bevestigen ons leiderschap in de voedseltransitie voor iedereen en verhogen of bevestigen alle doelstellingen van Carrefour 2022”, besluit Bompard.