Communicerende accessoires
Onder de vlag “Les objects connectés révolutionnent votre quotidien” wil Fnac zijn klanten kennis laten maken met een nieuwe generatie technologische accessoires die het leven van alledag, zowel thuis als onderweg, aangenamer of efficiënter kunnen maken.
Rode draad doorheen het gamma – het zou gaan om een honderdtal referenties – is dat de producten op de ene of de andere manier communiceren met of via smartphones, tablets en computers. Denk maar aan ‘slimme horloges’ (zoals de recent voorgestelde Galaxy Gear van Samsung of de langverwachte iWatch van Apple), sporthorloges (die hartritme en bloeddruk in de gaten houden), telebewakingstoestellen, intelligente weegschalen of elektronische armbanden die bijvoorbeeld onze slaap monitoren.
Vroeg inpikken op opkomende trend
Veel van die producten had de Franse keten overigens al in zijn assortiment, maar die waren totnogtoe verspreid over de diverse afdelingen. “Fnac is altijd al de keten van de innovatie geweest en dus kon er geen sprake van zijn dat we deze nieuwe markt links zouden laten liggen. We wilden ons dan ook zeer vroeg positioneren op deze kernmarkt en zo ons leiderschap op het vlak van technologische producten bestendigen”, zegt Enrique Martinez, de grote baas van Fnac Frankrijk.
De vier Fnac-filialen van Parijs kregen het voorbije weekend de primeur, maar Fnac Frankrijk wil nog voor het einde van deze maand al zijn 93 filialen uitrusten met zo’n “Connected”-corner. Of en, zo ja, wanneer de corners ook naar ons land komen, is nog niet bekend.
Halfjaaromzet: 1,67 miljard euro
Door “corners” met nieuwe producten te introduceren hoopt Fnac – dat eerder dit jaar werd afgesplitst van Kering (ex-PPR) en sindsdien op de beurs noteert – de dalende trend te keren waarin de retailer zit sinds de digitalisering van zijn traditionele aanbod (muziek, video en boeken).
Tijdens de voorstelling van de halfjaarresultaten maakte financieel directeur Mathieu Malige zich alvast sterk dat deze nieuwe productcategorieën “bevredigende commerciële prestaties neerzetten, die de daling van onze traditionele markten, onder meer van de cd’s, goedmaken”.
Toch zag Fnac zijn halfjaaromzet op groepsniveau nog dalen met 5,8% tot 1,67 miljard euro. Al bleef de daling in Frankrijk, waar de “corners” al langer draaien, beperkt tot 3,9% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Het management is er intussen wel in geslaagd om het nettoverlies te halveren: 31 miljoen euro nu tegenover 77 miljoen euro een jaar geleden.