Heeft Amazon de oplossing gevonden voor de toekomst van de supermarkt? In Seattle opende de eerste grote Amazon Go de deuren en in Los Angeles is een nieuw supermarktconcept in opbouw, dat ook als fulfilmentcenter zal dienen voor online bestellingen.
Amazon Go maal tien
In thuisstad Seattle heeft Amazon vandaag zijn eerste volwaardige supermarkt geopend: de nieuwe vestiging van Amazon Go heeft een oppervlakte van 960 m² en is daarmee bijna tien keer zo groot als gewoonlijk. De winkel mag zich dan ook de eerste Amazon Go Grocery noemen. Amazon Go richtte zich tot nu toe vooral op gemak, maar de nieuwste spruit heeft een breder aanbod dan alleen voeding: er zijn bijvoorbeeld ook schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten en dierenvoeding te vinden.
Amazon zegt dat de winkel de productbeschikbaarheid en lage prijzen van een supermarktketen zoals Walmart combineert met het gemak en de snelle winkeltijden van zijn Go-model. In het assortiment zitten zowel grote mainstreammerken als lokale, biologische producten die de retailer via zijn bioketen Whole Foods inkoopt.
Camera’s herkennen andijvie van spinazie
Het resultaat is een bijzondere mengeling van klassieke retail en technologische innovatie, die wel eens bepalend zou kunnen worden voor de toekomst van foodretail. Zo vinden klanten er wel winkelwagentjes, maar geen kassa’s: de slimme camera’s van Amazon Go zijn ondertussen inmiddels klaar om lastige situaties te behandelen die eigen zijn voor supermarkten, zoals onverpakte groenten en fruit die in eenzelfde zak worden gestopt of sterk op elkaar lijken.
“Dit is geen grotere Amazon Go-winkel. Het is een apart format“, zegt vicepresident fysieke retail en technologie Dilip Kumar tegenover The Verge. Waarom de e-commerereus het doet? “Klanten winkelen op veel verschillende manieren, op veel verschillende locaties. Soms wil je het laten bezorgen, soms ga je naar de winkel, soms ga je naar Whole Foods. Het is onze taak om uit te vinden hoe we waarde kunnen toevoegen.”
20% wordt distributiecentrum
Amazon werkt ondertussen ook verder aan nog een ander concept: een supermarkt in Los Angeles, die er tot nu toe ‘heel gewoontjes’ uit leek te gaan zien. Nieuwe plannen en informatie nuanceren dat eerste idee nu: de supermarkt zal er niet alleen zijn voor fysieke klanten, maar in grote mate ook voor online klanten.
Zo’n vijfde van de nieuws supermarkt wordt namelijk een fulfilmentcenter: website HNGRY heeft ontdekt dat het bedrijf een 670 m² voorziet voor een geautomatiseerd warenhuis rondom de randen van de winkelruimte. Het kleine distributiecentrum wordt volledig uitgerust met een stelsel van slimme transportbanden, die het orderpicken vergemakkelijken en versnellen.
Alle niet-gekoelde producten voor een bestelling worden via de transportbanden samengebracht, zodat medewerkers alleen nog de gekoelde en verse producten uit grote inloopkoelkasten en -diepvriezers hoeven te halen. De zuivelkoelkast zullen de medewerkers trouwens delen met de klanten in de winkel: consumenten nemen vooraan uit het rek, de achterkant komt in het distributiecentrum uit.
Amazon zou een vergunning op zak hebben om van 6 uur ’s morgens tot 2 uur ’s nachts te mogen werken in het microdistributiecentrum, wat erop wijst dat ook ver buiten de winkelopeningsuren bestellingen naar klanten zullen vertrekken. Dankzij die nabijheid zal Amazon makkelijker en sneller dan ooit zijn klanten kunnen beleveren, mogelijk zelfs in minder dan een uur.