In Nederland is PepsiCo gestart met een opvallend initiatief tegen voedselverspilling. Producten zoals chips en ontbijtgranen, die nog slechts beperkt houdbaar zijn, worden in verrassingsboxen rechtstreeks aan de consument verkocht. Mogelijk komt het project later ook naar België.
Herlancering
Het initiatief van PepsiCo, met als naam ‘Unwasted’, is vorig jaar reeds getest en na klantenfeedback definitief gelanceerd. Na de testfase werden op basis van de reacties de webshop en het logistieke systeem helemaal vernieuwd. De Amerikaanse foodreus wil een tweede leven geven aan een aantal producten die niet meer verkoopbaar zijn via de traditionele retailkanalen zoals de supermarkten. Dit heeft dan bijvoorbeeld te maken met overgebleven voorraad of de houdbaarheidsdatum.
Het bedrijf biedt de producten aan in verrassingsboxen: die bestaan uitsluitend uit producten van A-merken zoals Doritos, Lay’s en Quaker. Op dit moment bevatten de dozen dus enkel PepsiCo-producten, maar het bedrijf hoopt in de toekomst ook andere merken te kunnen toevoegen.
Consumenten hebben de keuze uit een medium box (negen producten voor 11,99 euro) en een large box (vijftien producten voor 14,99 euro). Volgens PepsiCo ligt de winkelwaarde van de producten een stuk hoger. De boxen zijn verkrijgbaar via de eigen webshop en via Too Good To Go.
Op de vraag of het initiatief ook in België uitgerold wordt, antwoordde CEO Wim Destoop dat daarover nog geen beslissing is genomen. “We gaan eerst leren in Nederland, en daarna de mogelijkheden bekijken voor andere landen.”