De grootste retailvakbeurs ter wereld overleefde het coronavirus en toonde mooi aan hoe digitale retailtechnologie een steeds hoger niveau van maturiteit bereikt. Wie had gehoopt op spectaculaire gamechangers, bleef echter toch wat op zijn honger…
1) Het coronavirus als spelbreker
Nee, in tegenstelling tot het Mobile World Congress in Barcelona werd EuroShop in Düsseldorf niet geannuleerd. Toch zat de schrik er goed in: de beurs benadrukte de vele voorzorgsmaatregelen, overal stonden dispensers met handontsmettingsmiddel, flink wat aanwezigen liepen rond met mondkapjes, op sommige stands gold een ‘geen handdruk’-beleid, verschillende exposanten hadden de indruk dat ze minder passage zagen op zondag en maandag. Volgens de organisatoren waren er 19.000 bezoekers minder dan drie jaar geleden.
Dat er met name minder bezoekers waren uit China is een evidentie, en ook enkele tientallen Chinese exposanten zegden af. De bedrijven die wél opdaagden, hadden bovendien de grootste moeite om hun stands te bezetten, omdat medewerkers geen uitreisvisa kregen – en ze moesten daardoor beroep doen op Europese partners.
2) Geconnecteerde retail, zei u?
In de retail van morgen is alles met alles verbonden: in the cloud, uiteraard. De fysieke winkel digitaliseert aan hoog tempo en wordt dus ‘fygitaal’. Zelfs winkelkarretjes worden ‘smart’: geen muntslot meer, wel een app om het slot te openen. De ingebouwde scanner voegt producten toe, afrekenen doe je mobiel, wachten aan de kassa wordt overbodig. Onder andere Wanzl en Mago toonden zulke toepassingen. Elektronische prijsetiketten doen meer dan de prijs afficheren: via een cloudplatform helpt Pricer retailers bij voorraadbeheer, opvolgen van schappenplannen, preventie van voedselverlies, click & collect diensten, geolocalisatie…
De netwerkcamera’s van Axis dienen niet enkel om diefstal te voorkomen, maar kunnen bijdragen tot een verbetering van de klantervaring: ze leveren de nodige data voor instore analytics, waarmee winkeliers het aanbod en de winkellay-out beter afstemmen op de shopperverwachtingen. Een ‘digitaal masker’ garandeert de privacy van medewerkers en klanten, in lijn met de GDPR-richtlijnen.
3) Iedereen wil Amazon Go worden (maar dat is moeilijk en duur)
Een frictieloze winkel waar je ongehinderd binnen- en buitenloopt: het is en blijft de natte droom van veel retailers en technologieleveranciers. Tot nu toe is er slechts één concept dat écht werkt in de praktijk, maar niemand heeft even diepe zakken als Jeff Bezos. Toch zag je op EuroShop verschillende pogingen om in de buurt te komen van die ‘Just Walk Out’-ervaring. Voor de Duitse gezondheidsketen Tegut bouwde Wanzl een mobiele containerwinkel die min of meer vergelijkbaar is met wat ook Auchan Minute en AH to go al toonden.
Voor Würth rolt de winkelinrichter een onbemand 24/7-winkelconcept uit, waar vaklui de klok rond terecht kunnen met een app. Ook Toshiba demonstreerde een ‘frictionless store’ die gebruikt maakt van schapsensoren en cameratechnologie – maar dat pilootproject staat nog ver van een uitrol.
4) Robots: van ‘eye candy’ tot logistieke medewerker
De Badger-robot die onder andere al rondrijdt in Amerikaanse winkels van Ahold Delhaize, konden we bewonderen op de stand van Toshiba: hij checkt de voorraad in de schappen en controleert of er geen rommel ligt op de vloer (retailers willen zich immers indekken voor hoge schadeclaims). Ook de Stockbot van het Spaanse PAL Robotics meet automatisch de winkelinventaris, op basis van RFID-tags en/of camerabeelden. Decathlon gebruikt hem al. Andere robots, zoals onder andere die van het Belgische Zorabots, hebben een hoger entertainmentgehalte: ze schenken koffie of Bacardi-Cola, of ze doen een dansje dat gegarandeerd nieuwsgierigen trekt.
5) Artificiële intelligentie wordt stilaan… intelligenter
De motor achter al deze ontwikkelingen heet kunstmatige intelligentie, of meer bepaald advanced machine learning: het is daarbij de bedoeling dat toepassingen die gevoed worden door steeds meer data ook meer relevante resultaten zullen tonen. Zo wordt het op termijn mogelijk om koopgedrag accurater te voorspellen, aanbiedingen te personaliseren, pertinent advies te geven… Bijvoorbeeld worden intelligente camera’s steeds beter in het herkennen van producten zonder barcode, een nuttige toepassing bij zelfbedieningsweegschalen en -kassa’s.
Dit lijkt zo’n beetje de algemene conclusie voor wat deze editie betreft van de retailvakbeurs: vooral bracht EuroShop een bevestiging van de heersende trends. Interactieve passpiegels, mobiele betaaloplossingen, VR-toepassingen, innoverende vendingmachines, spectaculaire ledschermen … gloednieuw is het allemaal niet meer, maar de technologie bereikt gaandeweg een hoger niveau van maturiteit. Het worden lonende investeringen. De kans dat we ze werkelijk op de winkelvloer aantreffen, wordt daardoor elke dag groter.