Decathlon laat consumenten meewerken aan zijn toekomstvisie: de sportketen wil van een miljoen mensen weten hoe zij de toekomst zien. Ondertussen breidt de Franse retailer ook zijn thuislevering per fiets uit in België.
‘Co-exploring Workshops’
“Schrijf mee aan ons toekomstverhaal”, zo luidt de oproep van Decathlon. De keten organiseert in heel België ‘Co-exploring Workshops’ om te peilen naar de visie van consumenten op sport, leven en werken in de toekomst. Wereldwijd gebruikt de sportretailer de resultaten in een grootschalig participatieproject ‘Vision 2030’, die de keten moet helpen om de eigen toekomststrategie vorm te geven.
Over de hele wereld wil Decathlon een miljoen reacties verzamelen, zowel van klanten als van sportverenigingen, leveranciers en partners. Meer dan 500 medewerkers van de keten zijn momenteel minstens een dag per week bezig met het project. Eerder organiseerde Ahold ook al een soortgelijke bevraging bij klanten en experten om de toekomst van food in kaart te brengen.
“We willen zo veel mogelijk mensen betrekken in onze ‘journey'”, zegt projectverantwoordelijke Mathieu Renier: “Het gaat immers niet alleen om sport op zich, maar ook om haar rol in technologie, mobiliteit, duurzaamheid, enzovoort.” De uiteindelijke visie van Decathlon wordt in juli wereldwijd gelanceerd.
Binnen de twee uur geleverd
Een concrete innovatie is alvast de thuisbezorgingsdienst per fiets, die Decathlon dit voorjaar verder uitrolt in Belgische steden. Het project werd getest in Charleroi, Luik en Mechelen, maar komt nu ook naar Antwerpen, Bergen, Brugge, Evere en Gent. Online bestellingen in een straal van 15 km rond een deelnemende winkel worden zo door de winkelmedewerkers zelf met de fiets geleverd, en dat binnen de twee uur na bestelling. Het gaat dan natuurlijk in de eerste plaats om kleinere pakketten, maar ook grotere spullen tot maximaal 1,5 meter en 20 kilo kunnen mee op de speciale cargofiets van de Brusselse coöperatieve Urbike.
“Leveren per fiets, 100% CO2-neutraal, is de toekomst voor de binnenstad”, meent Ina Vandercappellen, verantwoordelijke last mile voor Decathlon. “In plaats van te concurreren met pure online spelers in e-commerce, brengen we onze sportproducten op een sportieve manier bij de klanten.” De sportieve levering kost wel iets: voor levering op de dag zelf rekent Decathlon 5 euro aan, voor levering binnen de twee uur zelfs 10 euro.