(update) Adidas, Apple en Alibaba, om maar bij de A te beginnen: steeds meer retailers sturen een winstwaarschuwing uit ten gevolge van het coronavirus. Van klein tot groot, van elektronica tot mode, niemand blijft gespaard in de epidemie.
iPhones en laptops in gedrang
Amper drie weken nadat Apple recordresultaten bekendmaakte en ook meteen een knappe kwartaalomzet van 65 miljard dollar beloofde voor de huidige periode, moet CEO Tim Cook die woorden al terugtrekken. Het duurt langer dan verwacht vooraleer de situatie in China zich normaliseert, geeft de topman toe.
De Chinese vraag valt sterk terug (veel winkels zijn er gesloten of maar beperkt open), maar nog dramatischer zijn de voorraadtekorten die wereldwijd voelbaar worden. In China lagen de fabrieken immers wekenlang helemaal of grotendeels plat. Vooral de iPhone-productie loopt achter, aangezien bij fabrikant Foxconn minder dan 10% van de medewerkers nog aan de slag zijn. Ook zouden een derde minder laptops in China van de band rollen.
Sommige toeleveranciers en producenten verhuizen hun productie weliswaar naar andere landen, waaronder Taiwan, maar daar stuiten ze dan op een gebrek aan onderdelen. Die moeten namelijk wel nog van China komen. Ook Samsung kan daar op termijn last van krijgen, maar vooralsnog profiteert de elektronicaproducent vooral van de situatie: sinds oktober hebben de Zuid-Koreanen hun volledige productie uit het land weggehaald omwille van lagere lonen en het beperkte Chinese marktaandeel van het bedrijf. Hoewel toen nog geen sprake was van de coronaschrik, wordt de beslissing nu wellicht goud waard.
Luxesector tot stilstand
Apple is lang niet de enige die besmet raakt door het coronavirus: spelers van Alibaba tot Versace dragen de gevolgen van de epidemie. Zo moest de Chinese e-commercereus voor het eerst in zijn geschiedenis waarschuwen voor een omzetdaling. In het lopende kwartaal verwacht ook Alibaba terugvallende inkomsten, door vertragingen in de leveringen en aanbodtekorten.
Europese luxehuizen, die tegenwoordig voor een groot deel steunen op de groeiende Aziatische vraag, vrezen het coronavirus evenzeer. LVMH waarschuwde al dat de ziekte zijn sporen zal nalaten op de resultaten in het nieuwe boekjaar, ondanks de recordgroei in 2019. Kering, Richemont en LVMH hebben samen al minstens 30 miljard euro aan beurswaarde verloren sinds de uitbraak van het virus, bleek eerder al.
Ook modeholdings VF Corp, Versace-eigenaar Capri en Burberry vaardigden al winstwaarschuwingen uit. Dat mag niet verwonderen, aangezien liefst 35% van de wereldwijde omzet in de luxebranche op conto van de Chinese markt komt. Vorig jaar waren welvarende Chinese consumenten zelfs goed voor 90% van de groei in de sector.
Sportlabels zien mee af
Aan het rijtje van bange bedrijven komen ook de grote sportlabels zich nu toevoegen. Bij Adidas ligt de omzet in China in de voorbije maand – sinds het Chinese nieuwjaar op 25 januari – liefst 85% lager dan een jaar eerder. Het sportieve merk wordt er in zo’n 12.000 winkels verkocht, waaronder 500 eigen flagshipstores. Ook in Japan en Zuid-Korea komen minder mensen over de winkelvloer, maar wat daar de impact is op de omzet valt nog af te wachten.
Bij Puma, dat net zoals Adidas een derde van zijn omzet op de Aziatische markt haalt, klinkt eenzelfde geluid. De helft van de Chinese winkels zijn momenteel dicht. Het Duitse bedrijf wijst ook nog op de daling in het aantal Chinese toeristen in andere landen, wat zich eveneens laat voelen. Toch hoopt het sneakermerk nog zijn jaarprognose voor 2020 te halen.
Langzaam weer beterschap
De uitbraak kwam er net voor Chinese Nieuwjaar, traditioneel een belangrijk consumptiemoment in het land. Daar is nu veel van in het water gevallen. Bovendien zijn veel Chinese werknemers na de nieuwjaarsfestiviteiten, waarvoor velen terug naar hun geboortestreek trekken, sindsdien nog niet teruggekeerd. Bijgevolg laten zowel vraag als aanbod in de steden op zich wachten.
Gezien het belang van China in de wereldwijde consumptiemarkt, zullen de gevolgen in de komende tijd nog veel verder reiken. Postbedrijf bpost verzendt bijvoorbeeld geen post meer naar China ten gevolge van transportproblemen, wat een barrière voor de handel met het land betekent. Toch zijn er ook lichtpuntjes aan het einde van de tunnel: zowel Apple als Alibaba geven aan dat in steeds meer steden het werk wordt hernomen en medewerkers stilaan terugkeren.