K-Way flagshipstores
Het Italiaanse BasicNet, dat behalve K-Way ook nog onder meer Kappa en Superga in zijn merkenportefeuille heeft, trekt volop de retailkaart om de beroemde kleurige regenjas opnieuw in de markt te zetten. In september vorig jaar opende al een eerste K-Way flagshipstore in New York en ook Turijn heeft er inmiddels een.
Deze week kreeg ook Parijs zijn eerste flagship – een terugkeer voor het merk dat door een Fransman werd uitgevonden – en later dit jaar volgen nog Taipei (Taiwan) en Milaan. Op hoeveel eigen winkels de groep mikt, wil men in Turijn nog niet zeggen.
De strategie om K-Way niet langer in sportwinkels te verkopen (waar het moet opboksen tegen flink wat kopieën) maar het als een heus modeproduct in de markt te zetten, blijkt een succes: de eerste helft van dit jaar groeide de omzet al ruim 30% en alleen al in nieuwe thuisland Italië genereerde K-Way vorig jaar een omzet van zo’n 20 miljoen euro.
Dat BasicNet de nieuwe ‘modepositionering’ meent, wordt overigens bewezen doordat het zelfs limited editions laat creëren door topdesigners als Marc Jacobs en Donatella Versace.
Ook flinke groei in België
In ons land sloot BasicNet een dik jaar geleden een exclusieve licentie met Super 3. “In een jaar tijd is het aantal boetieks dat K-Way verkoopt gestegen van 49 tot 80“, zegt Aurélie Kerrschot van Super 3 in Het Nieuwsblad. “Van de vorige herfst-wintercollectie verkochten we 3.000 stuks, de zomercollectie haalde al 6.000 stuks en deze winter mikken we op 10.000. De verklaring? Jeugdsentiment – zo goed als elke volwassene kent het merk nog uit zijn kindertijd – en de vintagetrend.”
K-Way, in de jaren 60 bedacht door de Franse broekenfabrikant Léon-Claude Duhamel, beleefde zijn topperiode tussen 1965 en 1992. Toen gingen er ruim 45 miljoen stuks van over de toonbank. Tot een zware brand in 1992 de Noord-Franse fabriek verwoestte. Sindsdien werd het heel stil rond de mythische regenjas. Het merk kreeg herhaaldelijk een nieuwe eigenaar tot het in 2004 werd gekocht door het Italiaanse BasicNet.