Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé zag zijn omzet en winst afgelopen jaar opnieuw stijgen, vooral onder impuls van de Purina-dierenvoeding. Het flessenwater daarentegen komt steeds meer onder druk te staan.
Dierenvoeding en koffie
Nestlé boekte een totale omzet van 92,57 miljard Zwitserse frank (87 miljard euro), een stijging met 1,2%. Op organische basis was er een groei van 3,5%, maar negatieve wisselkoerseffecten speelden het bedrijf parten. De onderliggende winst steeg met 9,8%.
De grootste groei was er in de afdeling dierenvoeding: de omzet van Purina steeg op autonome basis met 7% tot 13,62 miljard Zwitserse frank (12,8 miljard euro). Naast dierenvoeding deed ook de Starbucks-koffie, die Nestlé sinds twee jaar verdeelt, het zeer goed.
Water onder druk
De afdeling waters, met merken als Perrier en Vittel, heeft het steeds moeilijker. Nestlé rapporteert weliswaar een omzetstijging van 0,2%, maar die is enkel het gevolg van hogere prijzen. De ‘echte interne groei’, die geen rekening houdt met overnames, desinvesteringen, prijs- en wisselkoersschommelingen, daalde met 1,9%.
Dat flessenwater onder druk komt, is geen verrassing: de impact op het milieu is enorm (transport en plastic) en er komt er steeds meer concurrentie van bedrijven als Sodastream, die gebruik maken van kraantjeswater. Ook concurrent Danone (Evian) zag de verkoop van flessenwater dalen in de eerste negen maanden van vorig jaar, schrijft De Tijd.