2019 was weer een hoopgevend jaar voor Decathlon, na een teleurstellend 2018: de omzet snelde met 9% omhoog naar 12,4 miljard euro. Alleen, over de winst (die 2018 al enorm achteruit ging) wordt met geen woord gerept.
Nieuwe winkelstrategie
De wereldwijde omzet van Decathlon klokte in 2019 af op 12,4 miljard euro, een stijging van 9% ten opzichte van het zwakke jaar 2018. De sportketen is de laatste jaren op zoek naar een nieuwe winkelstrategie, waarbij ze onder meer investeert in kleinere stadswinkels, nieuwe technologie en overnames.
Die heroriëntatie van de winkels zorgde echter, vooral op de Franse thuismarkt, ook voor een verstoring van de verkoopcijfers: in Frankrijk tekende de sportwinkelgroep een lagere omzetgroei op van 3% tot 3,3 miljard euro. De keten geeft de protesten van de ‘gele hesjes’ mee de schuld en wijst op de verbetering ten opzichte van de 5% omzetdaling een jaar eerder.
“Fouten gecorrigeerd”
“Decathlon blijft zich ontwikkelen door te durven en te innoveren”, zegt het bedrijf zelf. “Enkele gemaakte fouten werden gecorrigeerd en de voorwaartse beweging werd hervat. Er blijft veel te doen, maar de horizon klaart op.” Over de winst communiceert Decathlon echter niet. In 2018 boekte het bedrijf een nettowinst van 497 miljoen euro, een daling van 19%.
Qua overnames herinnert de Franse retailer eraan dat ze in 2019 de handen in elkaar heeft geslagen met Alltricks, de online leider in hardlopen, wielrennen en buitensporten, en met E-Liberty, dat Decathlon.ski is geworden. Decathlon is vandaag aanwezig in 69 landen en telt 93.000 medewerkers.