Supermarktgroep Ahold Delhaize is 2019 stevig geëindigd: omzet en winst stegen iets sterker dan verwacht en de onlineverkopen groeiden met meer dan 30%. In de Benelux wonnen zowel Albert Heijn als Delhaize marktaandeel.
Vooruitzichten overtroffen
In het vierde kwartaal gingen alle belangrijke indicatoren omhoog: de groep realiseerde een omzet van 17,4 miljard euro (+3,1%) en een nettowinst van 544 miljoen euro (+6,9%). De onlineverkoop ging met 30,9% omhoog tot 1,4 miljard. Voor het volledige jaar 2019 bedroeg de omzet meer dan 66 miljard euro (+2,3%) en de nettowinst bedroeg 1,766 miljard euro (-0,8%), de onlineverkoop ging met 28,6% omhoog.
CEO Frans Muller toont zich tevreden, omdat de retailer de vooruitzichten overtrof voor wat betreft de onderliggende winst per aandeel en de doelstellingen haalde voor de vrije kasstroom. “En dat ondanks het feit dat we onze kapitaalinvesteringen aanzienlijk hebben opgevoerd om de groei van onze activiteiten op de lange termijn te stimuleren.”
Delhaize stabiel
In Nederland steeg de vergelijkbare omzet met 4,3% in het vierde kwartaal en ging de operationele marge omhoog van 5,0 naar 5,2%. Albert Heijn wist zijn marktaandeel significant te verbeteren na een sterke eindsprint. De onlineomzet bedroeg in Nederland 768 miljoen euro in het vierde kwartaal (+19,4%): webwinkel bol.com zag de omzet met 28,7% aangroeien, vooral dankzij partnerverkopen.
Over het volledige jaar bedroeg de onlineomzet in Nederland 2,4 miljard euro (+21,6%). Analisten maken zich wel zorgen om de impact van de komst van Amazon naar de Benelux en wijzen erop dat de groep gedetailleerde cijfers over de prestaties van bol.com angstvallig verborgen houdt.
In België steeg de vergelijkbare omzet met slechts 0,1%. Delhaize wist wel zijn marktaandeel te vergroten, zowel in het vierde kwartaal als voor het volledige jaar 2019, en dat voor het tweede jaar op rij. De retailer verbeterde ook zijn operationele marge: die steeg van 3,0% naar 3,5%. Daarmee blijft de keten wel het zwakke broertje in de groep. De onlineverkopen groeiden met 10,5%. Over het volledige jaar bedroeg de onlineomzet bij Delhaize 57 miljoen euro, een stijging met 14,4%.
Onlinegroei in VS
In de Verenigde Staten steeg de vergelijkbare omzet met 2,3%, vooral dankzij een online groei met wel 42,7%. Toch stuurt de retailer bij: Ahold Delhaize stopt de online activiteiten van Peapod in de regio Midwest om zich ten volle te concentreren op de Oostkust. Daar wil de retailer volgend jaar landen op duizend afhaalpunten en een omzetgroei van meer dan 30%.
“Hoewel we in 2020 aanzienlijke investeringen zullen doen om de groei op lange termijn te stimuleren, verwachten we dat de onderliggende operationele marge van de groep grotendeels in lijn zal zijn met 2019”, besluit Muller. Hij verwacht een bescheiden groei van de onderliggende winst per aandeel in 2020.