Vanaf volgende week gaat Lidl producten, die op het punt staan om te vervallen, verkopen aan 50 eurocent. De discounter wil op die manier de voedselverspilling fors verminderen.
Verse producten aan spotprijs
Verse producten zoals vlees, vis en taartjes zullen op de vervaldag voortaan ‘s morgens aangeboden worden aan een halve euro. De supermarktketen testte de opzet eerder al met succes in Nederland en Luxemburg: “We gaan de klanten dan wel duidelijk maken dat die producten de dag zelf nog geconsumeerd moeten worden“, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt in De Standaard.
Lidl hanteerde al een systeem waarbij kortingen van rond de 30% werden gegeven voor producten waarvan de vervaldatum nadert, maar nu gaat de discounter dus nog een stap verder. Met de nieuwe aanpak wil Lidl de voedselverspilling nog dit jaar met een kwart terugdringen, en tegen 2025 met de helft.
Kritiek en bezorgdheid
De voedselbanken dreigen door de handelswijze wel minder producten te onvangen. Daarom schenkt Lidl de helft van de opbrengst van de lastminuteverkoop aan de hulporganisatie. “Na negen maanden van ons proefproject in Luxemburg – waar we tien winkels hebben – konden we 24.000 euro doneren”, aldus Colbrandt.
Colruyt heeft al scherp gereageerd op de actie van Lidl. Op Twitter zegt woordvoerster Hanne Poppe dat Colruyt “de verse etenswaren 4 dagen voor vervaldatum uit de rekken haalt zodat ze binnen datum aan de voedselbanken kunnen geschonken worden.” Ze hekelt ook de snelverkoop, omdat die producten bij de klant thuis toch vaak in de vuilnisbak zouden belanden.