De sociale drievuldigheid
Wie een jaar geleden sprak van social commerce – e-commerce via sociale media – kwam systematisch uit bij Facebook, dat toen een marktaandeel had van 55% (zie grafiek). Twitter zat toen ergens boven de 10%, terwijl Pinterest zich tevreden moest stellen met een schamele 2%.
Een jaar later ziet het plaatje er al totaal anders uit: Facebook is teruggezakt tot 28%, Pinterest is zowaar ontploft en haalt nu al 23% terwijl Twitter is doorgegroeid tot 22%. De grote drie zijn elkaar meer en meer waard en zijn intussen met hun drieën al goed voor driekwart van alle webaankopen die via sociale media gegenereerd worden.
Social commerce mag dan nog in zijn kinderschoenen staan en nog altijd maar een fractie vertegenwoordigen van de totale e-commerce, in de wetenschap dat liefst 74% van alle consumenten zich bij hun aankopen laat leiden door wat ze zien of lezen op sociale media (bron: Gartner), is de tijd wellicht rijp om je als retailer te bezinnen hoe je dat groeiende legertje tweets, pins en likes kunt omzetten in effectieve aankopen.