Zijn virtuele kortingen écht, gaan drones de supermarkt verdringen, verloopt de expansie van twee Nederlandse rivalen voortaan simultaan en is de koe met uitsterven bedreigd? Prangende vragen die raken aan de essentie van ons bestaan, gaat Filet Pur ook deze vrijdag niet uit de weg.
Luxeproblemen
Wie een put graaft voor een ander, loopt zoals bekend het risico er zelf in te vallen. Wie een gat laat voor een ander, is gewoon gezien. Dat is exact het geval in Gent, waar Lidl de stekker trok uit z’n fietsbezorgdienst Simpl en zo de weg helemaal vrijmaakte voor Carrefour om er met een ander modelletje van elektrische hipsterbakfiets exact hetzelfde te gaan proberen: namelijk het op milieuvriendelijke wijze aan huis bezorgen van kilo’s boodschappen, tegen een meerprijs van amper 5 euro. Zeg nu zelf: 5 euro die je de moeite en de benzine besparen om zelf naar de Market te rijden en er gemiddeld 40 minuten te spenderen. Dat is geen geld, toch?
Mooi voorbeeld van hoe een supermarkt het op service kan winnen van een discounter? Misschien wel. Kijk naar Duitsland, waar ze per slot van rekening het harddiscounten hebben uitgevonden: daar verliezen Aldi en Lidl nu terrein op de grote supermarktketens. Opmerkelijk toch. De verklaring? De reële koopkracht is bij onze oosterburen gestegen, en dus hechten consumenten weer meer belang aan luxeproblemen als kwaliteit en duurzaamheid. Dat belooft. Maar gezien de uitzichtloze ontsporing van de begrotingscijfers in ons land, hoeven ze zich in Erpe-Mere en Merelbeke voorlopig nog geen zorgen te maken, denken we.
IJs per drone
Of toch? In elk geval schakelt Lidl een versnelling hoger, met de lancering van die Lidl Plus app die ook al in enkele buurlanden beschikbaar is. Als lokkertje zwaaien ze met mooie kortingen: tot tien virtuele euro’s per week voor de die hard fans die hun data graag delen met de discounter – want daar draait het uiteraard allemaal om. Mooi is wel dat kastickets voortaan digitaal kunnen en dat er ook een betaaltoepassing op komst is. Al blijft mobiel betalen in de supermarkt momenteel toch nog flink omslachtiger en tijdrovender dan het gebruik van de goeie ouwe debetkaart.
Misschien is het slechts een achterhoedegevecht. De hamvraag is, of supermarkten überhaupt het einde van de eeuw zullen halen. Als het van Unilever afhangt, worden ze gewoonweg overbodig. Quantité négligeable. Dat ze daar het eindeloze negotiëren met balorige inkopers hartsgrondig beu zijn, willen ze niet met zoveel woorden gezegd hebben, maar dat de multinational bakken euro’s investeert in manieren om de winkel gewoon te omzeilen, dat kan geen toeval zijn. De ijsjes van Ben & Jerry’s en Magnum gaan ze gewoon zelf verkopen, rechtstreeks aan de consument, mogelijk zelfs geleverd per drone op uw thuisterras. Cool!
Dag en nacht
Binnenkort is het er echt mee gedaan: de laatste uitzonderingen op het verbod op tabaksreclame behoren in de nabije toekomst tot het verre verleden. En om de luttele overgebleven hardnekkige rokers helemaal weg te pesten, volgt mogelijk nog een flinke beperking op de tabaksverkoop ook. In België lijken retailers namelijk niet geneigd om uit vrije wil het goede voorbeeld van Lidl Nederland te volgen, dat immers geheel op eigen initiatief stap voor stap rookwaren uit het assortiment haalt. Net als Kruidvat. Al zijn er spelers die stappen zetten in de goede richting: in die gloednieuwe Shop & Go gemakswinkels van Delhaize bijvoorbeeld zijn de kankerstokken vakkundig aan het oog onttrokken, in een discrete kast achter de kassa.
Het is een begin. En een vrij logische stap voor een winkelmerk dat zich graag profileert op gezondheid en welzijn. Toch? Mooi concept trouwens, die buurtwinkel 2.0 die tegenwoordig zelfs 24/7 geopend is. Het zijn de broodjes en de slaatjes die hier voor groei zorgen, niet langer het snoepgoed. De uitbater van de shop op Linkeroever gaf nog trots mee dat tv-fenomeen Tom Waes er élke dag over de vloer komt. Of elke nacht, kan ook. Wàt de man daar komt zoeken, mochten we niet weten. Bummer, had mogelijk een smeuïge kop kunnen opleveren. Of zit er een nieuwe serie aan te komen?
Kleine mijlpaal
Voor Jumbo loopt de weg naar de verovering van België eerst en vooral via Limburg, zo blijkt. Dicht bij het eigen DC, dat is handig. En bij voorkeur ook dicht bij Albert Heijn: in Lommel zijn beide rivalen simultaan op zoek naar een locatie. Wordt het een opbod? Terwijl de lijst met nieuwe Belgische locaties voor het Gele Gevaar haast elke dag langer wordt, struikelt de blauwe aartsvijand af en toe over een drempel: in het niet àl te pittoreske Sint-Gillis-Waas bijvoorbeeld vrezen bewoners en provincie voor onhoudbare verkeerschaos. Er komt géén nieuwe winkel. Anderzijds viert Appie volgende week wel een kleine mijlpaal: dan opent immers nummer vijftig, in Maasmechelen. Klein feestje? We ontvingen nog geen uitnodiging…
Een invitatie kwam er evenmin van bioketen Sequoia, die zich nochtans flink op de borst klopt omdat ze als eerste volledig CO2-neutraal is geworden. Nu is de ecologische voetafdruk van een keten met welgeteld tien winkels eerder beperkt, maar toch: hulde. Wij zouden na het realiseren van zo’n prestatie al gauw een flinke côte à l’os op de barbecue gooien, liters champagne uit de koelkast halen en feestelijk vuurwerk ontsteken, maar naar verluidt beperkte men zich op het hoofdkantoor in Ukkel tot een glaasje biowortelsap en een quinoaslaatje met tofu. Daar zijn we mooi aan ontsnapt.
Weg met de koe
Veganisten weten waarheen: slechts twee supermarktketens in dit land hebben een ietwat aanvaardbaar plantaardig aanbod in de rekken liggen, en ze behoren dan nog tot dezelfde groep ook. Albert Heijn en Delhaize hebben volgens diervriendelijke actiegroepen een behoorlijk grote voorsprong op de concurrenten. Hardcore planteneters vertegenwoordigen slechts een miniem percentage van de bevolking, dat klopt, maar ze hebben wel een centje over voor hun religie en ze maken bovendien vaak deel uit van gezinnen waar flexitarisme sowieso op de agenda staat. Alle beetjes helpen.
Bovendien wordt veganisme binnenkort gewoon de norm. Niks om naar uit te kijken, voor alle duidelijkheid: volgens hele slimme wetenschappers eten we binnen tien jaar hoofdzakelijk gegiste bacteriën en in labo’s gekweekte proteïnen. Wat de vraag naar rundvlees en zuivel met 70% zou doen kelderen. Meteen ook een oplossing voor het teveel aan broeikasgassen. Koken wordt programmeren: we zullen voeding creëren zoals softwareontwikkelaars apps ontwerpen. Smakelijk!
Eigen noten eerst
Zo ver is het nog niet: voorlopig is zowat het hele land aan de poké bowl, de fake exotische combinatie van rijst en rauwkost die gezonder lijkt dan ze eigenlijk is. Sushi in een kommetje. Goudmijntje voor horecaondernemers als ze het slim aanpakken: lage foodkost, hoge graad van standaardisering, geen dure chefs nodig (je gooit de boel gewoon bijeen en klaar). Bij Hawaiian Poké Bowl, een bedrijf zo Hawaiiaans als Antwerpse Handjes, zien ze het groots: dit jaar openen ze elke week een nieuwe vestiging – zeg overigens geen restaurant tegen een pokéshop – om tegen de kerst op minstens vijftig uit te komen. Als de hype tegen die tijd nog niet voorbij is, tenminste.
Tot slot nog een doordenkertje van die andere hype, historicus, filosoof en futuroloog Yuval Noah Harari: “In het Westen gaan meer mensen dood aan notenallergie dan aan terrorisme”, sprak de man in een overigens aanbevelenswaardig televisie-interview. “Deal with nuts first,” luidt dan ook zijn advies. Dat was exact mijn plan: licht geroosterd en gezouten, prima bij een glaasje gekoelde sauvignon blanc straks. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.