In Frankrijk hebben een veertigtal bedrijven, waaronder Carrefour en Danone, een pact ondertekend om houdbaarheidsdata anders aan te pakken. Het initiatief kwam van de app Too Good To Go, die voedselverspilling wil tegengaan.
Pact rond houdbaarheidsdata
Houdbaarheidsdata leiden tot verwarring: mensen kennen immers het verschil niet goed tussen “te gebruiken tot” en “ten minste houdbaar tot’, blijkt uit onderzoek van het Deense bedrijf. Zo zou er 12% minder houdbare producten zoals rijst, koffie en soep uit blik worden verspild als er geen THT-datum op de verpakking zou staan.
In Frankrijk heeft Too Good To Go daarom een pact voor houdbaarheidsdata gelanceerd, waarmee het alle betrokkenen in de voedselketen wil overtuigen om anders te gaan nadenken en vooral te communiceren over uiterste houdbaarheidsdata. Een veertigtal partijen hebben het pact al ondertekend, waaronder het Franse Ministerie voor Landbouw, Intermarché, Nestlé, Danone en Carrefour.
Zoveel mogelijk ‘ten minste houdbaar tot’
Samen hebben ze een actieplan uitgewerkt dat uit liefst tien punten bestaat, maar er vooral op neerkomt duidelijker te gaan communiceren over hoe lang consumenten voedingsproducten kunnen bewaren. De eerste pijler in het plan is immers een nationale communicatiecampagne voeren om mensen te sensibiliseren over voedselverspilling, gevolgd door de belofte om het verschil tussen TGT en THT duidelijker te maken.
Ook voorziet het plan in een betere samenwerking, door goede praktijken te delen en op elkaar af te stemmen, en een beter hergebruik en opvang van reststromen. Concreet verbinden de Franse spelers zich er in eerste instantie alvast toe “te gebruiken tot” zoveel mogelijk te vervangen door “ten minste houdbaar tot”. Mogelijk volgt er zelfs een “meestal ook goed na“-label, om aan te geven dat voeding vaak niet meteen op de THT-datum onbruikbaar wordt.