Welke stappen zetten Belgische retailers naar duurzamere mode? Kledingketens als e5 mode en JBC willen alvast hun steentje bijdragen door slimmer in te kopen en consumenten aan te sporen kledij langer te dragen.
Terug naar het magazijn
Belgen zijn de grootste kledingverspillers van Europa, bleek eerder al. Daar dragen niet alleen de consumenten toe bij: zeker nu de wintersolden erop zitten, luidt bij de winkels de prangende vraag wat ze moeten doen met de overschotten. Bij e5 mode proberen ze de resterende kledij zo lang mogelijk toch nog te verkopen, legt verkoopdirecteur Sigrid Waeterloos uit aan VRT.
Na de wintersolden blijft de oude collectie tegen ronde prijzen tot eind februari in de winkels hangen, klinkt het. Dan gaat de voorraad een jaar lang terug naar het magazijn, om opnieuw naar de winkels te worden gebracht in de volgende koopjesperiode. Wat daarna nog overblijft, gaat naar het outletkanaal of het goede doel.
Efficiëntere inkoop
Toch is het vooral door een efficiënter inkoopbeleid dat e5 mode de hoeveelheid onverkochte voorraad in de voorbije vijf jaar heeft weten terug te dringen, van 8 à 9% resterende stock tot 3 à 4%. Dat die inkoop een “constante puzzel” is, geven ze ook bij concurrent JBC toe. Zo passen consumenten hun koopgedrag bijvoorbeeld aan de klimaatverandering aan, en heeft dus ook de zachte winter een duidelijke impact.
JBC probeert zijn doel – naar een circulaire keten evolueren – daarnaast ook te bereiken door consumenten te stimuleren om hun kleding langer te dragen. Uit onderzoek blijkt dat personalisatie werkt, vertelt manager maatschappelijk verantwoord ondernemen Valerie Geluykens. Daarom geeft de retailer nu bijvoorbeeld de kans om een naam op kleding te laten borduren. Ingezameld textiel wordt bovendien gerecycleerd tot onder andere winkeltassen.