H&M wordt naar eigen zeggen het eerste modemerk dat kledingstukken zal verkopen die zijn gemaakt van 50% gerecycleerde jeans en 50% duurzaam geproduceerd hout. Die zal deel uitmaken van de lente- en zomercollectie “Conscious Exclusive”.
Mijlpaal
De jurk, die H&M op 26 maart zal presenteren, is gemaakt van 50% gerecycleerde cellulose uit gebruikte katoenjeans en 50% FSC-gecertificeerd hout. De jurk zal in een honderdtal fysieke winkelpunten én online verkocht worden. “Dit is een belangrijke mijlpaal voor de modewereld. Voor het eerst kunnen mensen een winkel binnenlopen en kleding kopen die is gemaakt van Circulose – waarschijnlijk ’s werelds meest duurzame modemateriaal. We zijn enorm trots om deze innovatie samen met H&M Group te introduceren, een bedrijf met een gedurfde duurzaamheidsagenda”, zegt CEO Patrik Lundström van Re:newcell.
Re:newcell heeft een technoglogie uitgewerkt die oude kleding met veel cellulose (zoals katoen en viscose) kan omzetten in circulose (een natuurlijk, recycleerbaar en biologisch afbreekbaar materiaal waarmee de mode-industrie nieuwe kleding kan maken zonder in te leveren op kwaliteit).
Tot op heden heeft Re:newcell twintig miljoen dollar aan financiering opgehaald van investeerders waaronder H&M, schrijft Charged. Het bedrijf wil zijn capaciteit laten groeien tot 250.000 ton in 2025, wat overeenkomt met ongeveer een miljard kledingstukken.