Bol.com gaat de verkoopcommissies van artikelen onder de 20 euro gevoelig verlagen. Het platform hoopt zo het assortiment uit te breiden en aantrekkelijker te worden voor partners én consumenten.
Amazon op komst
De webwinkel, die voor meer dan de helft van zijn assortiment een beroep doet op externe handelaars, wil de commissies op artikelen van minder dan 20 euro met gemiddeld 30% laten zakken. Bol.com anticipeert met die maatregel wellicht op de nakende komst van Amazon naar Nederland.
Momenteel betalen partners een commissie, die bestaat uit een vast bedrag (meestal 83 eurocent) aangevuld met een percentage op de verkoopprijs. De vaste vergoeding zal nu verlaagd worden tot 40 eurocent voor artikelen tot 20 euro en 20 eurocent voor producten tot 10 euro. Bol.com gaat wel een mediatoeslag van 1 euro aanrekenen voor boeken, games, films en muziek.
De webwinkel hoopt met de maatregel het assortiment te kunnen verbreden. “We blijven altijd kritisch hoe we een nog betere winkel kunnen creëren voor onze klanten en het dagelijkse leven nog makkelijker kunnen maken. Zelfs als het een investering betekent vanuit onze kant. We hebben onderzocht wat dit ook zou kunnen betekenen voor ons commissiemodel. Hier zagen we dat aanpassingen in het model direct een positief effect hebben op zowel de breedte van het assortiment als op de consumentenprijs zelf. Dit is gunstig voor onze partners én voor onze klanten“, aldus algemeen directeur Huub Vermeulen.