In een moeilijke speelgoedmarkt weet de Belgische keten Fox & Cie mooie groeicijfers neer te zetten. De eigenzinnige strategie van de retailer lijkt te lonen. Ook in 2020 mikt de keten op groei: de eerste winkelopeningen zijn al gepland.
Duurzaam imago
2019 was geen goed jaar voor de Belgische speelgoedmarkt: de omzet daalde met 3%, tot een goede 400 miljoen euro. Er was een gebrek aan ‘schoolpleinfenomenen’ zoals de hand spinners van een tijdje geleden, en ook grote licenties bleven uit. Met uitzondering van Lego hebben de vijf grootste fabrikanten sinds 2018 hun verkopen zien teruglopen. Verschillende winkels moesten de deuren sluiten.
In die moeilijke context wist Fox & Cie wél te groeien: de Belgische keten sloot het jaar af met een omzetgroei van 17%, voornamelijk dank zij de opening van vier nieuwe winkels, allemaal in Brussel. Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 2%. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. De succesfactoren volgens medeoprichter Frédéric Henrotte: een nichepositionering met exclusieve artikelen en een gepersonaliseerde service, een imago van duurzaamheid en een multikanaal-aanpak.
In 2020 wil Fox & Cie de opwaartse trend verderzetten: in het eerste kwartaal plant het bedrijf al twee bijkomende winkelopeningen, in Auvelais en Bertrix. De keten heeft momenteel 18 winkels, waarvan 9 filialen en 9 in franchise. De omzet in die winkels bedroeg 7,6 miljoen euro in 2019 (exclusief btw), met 70 medewerkers.