Zoals al eerder aangekondigd door het bedrijf, zag de Nederlandse Sligro Food Group de winst afgelopen jaar gevoelig dalen.
Voorzichtigheid troef
Uiteindelijk boekte Sligro een bedrijfswinst van 44 miljoen euro, een daling met 16,2 %. De nettowinst daalde zelfs met een kwart tot 33 miljoen euro. Als verklaring wijst het bedrijf op de fors toegenomen kosten (+28 miljoen euro), deels veroorzaakt door de acquisitie van De Kweker. Verder stegen ook de IT-kosten onder meer door de implementatie van een ERP-systeem. In België wogen opstartverliezen na de opening van een nieuwe locatie in Antwerpen op het resultaat.
Sligro publiceerde begin deze maand al zijn omzetcijfers. Het bedrijf realiseerde in 2019 weliswaar een omzetstijging van 2,1% ten opzichte van 2018, maar op autonome basis nam de omzet af met 0,9%. Voor het komende jaar gaat Sligro uit van een beperkte totale marktgroei. Het bedrijf houdt rekening met licht dalende volumes en stijgende prijzen. “Wij zijn terughoudend met de overall verwachtingen voor het resultaat en doen geen concrete voorspellingen voor het jaar”, luidt het in een persbericht.