Kunstmatige intelligentie wordt een onmisbaar hulpmiddel om echte retailbeleving en doorgedreven personalisering mogelijk te maken. Maar hoe blijf je als retailer op de hoogte van de nieuwste technologietrends in retail?
Sleutelrol in winkelbeleving
Retail draait om meer dan producten verkopen. Apple stores bijvoorbeeld, zijn altijd al ontmoetings-, belevings- en serviceplekken geweest. Die trend zet zich door, zegt Ulrich Spaan van het Duitse EHI Retail Institute, en digitale technologie speelt meer dan ooit een sleutelrol in de winkelbeleving. Met behulp van toegevoegde realiteit kunnen shoppers bijvoorbeeld virtueel juwelen passen of make-up uitproberen. Chatbots geven een antwoord op vaak gestelde vragen. Het schap wordt intelligent: sensoren meten de winkelvoorraad, apps geven info over allergenen. AI wordt ook ingezet voor stijladvies en voorraadbeheer.
Aan voorbeelden geen gebrek. De Amerikaanse luxewarenhuisketen Saks Fifth Avenue heeft magische spiegels geïnstalleerd op de schoonheidsafdeling van zijn vlaggenschipwinkel in Manhattan, waardoor klanten de producten virtueel kunnen passen. Ook Zara introduceert interactieve spiegels met RFID, terwijl Mango digitale paskamers uitrolt. Puma heeft interactieve iMirror spiegels geïnstalleerd in zijn flagshipstore in New York: klanten kunnen alternatieve looks bekijken en een medewerker oproepen als ze hulp nodig hebben. In de Smart Stores van huidverzorgingsmerk SK-II in Tokio, Shanghai en Singapore kunnen bezoekers een AI-gebaseerde huidanalyse laten uitvoeren, simpelweg door drie minuten voor een spiegel te gaan zitten. Daarop krijgen ze gepersonaliseerd productadvies.
In Shinjuku, Tokio, heeft de Britse cosmeticaretailer Lush een ervaringswinkel geopend die een echte ‘digitale speeltuin’ wil zijn, die shoppers meeneemt op een zintuiglijke reis, met interactieve muren die beweging detecteren om een sfeer te creëren, app-gecontroleerde verlichting, en gigantische ‘douche jellies’ die geluiden afspelen als je ze wiebelt. Bezoekers kunnen er de Lush Labs app gebruiken om productinformatie in de winkel te bekijken en bestellingen te plaatsen. Die app maakt gebruik van een AI-camerafunctie om het – onverpakte – product te herkennen. Er zijn coffeeshops die gebruik maken van robotbarista’s om drankjes te serveren, zoals Café X in San Francisco en Ratio in Shanghai. En dan is er natuurlijk Amazon Go, waar klanten zomaar naar buiten kunnen lopen, terwijl de betaling automatisch via de app verloopt.
Voorspellende analyses
De rode draad: data als het nieuwe goud. Uit een rondvraag van EHI bij Europese retailers, blijkt dat ze artificiële intelligentie als veruit de belangrijkste IT-trend zien voor de komende drie jaar. Concrete toepassingen verwachten ze vooral in voorspellende analyses, maar ook in merchandising, beeldherkenning, dynamische prijszetting, het valideren van data en het persoonlijk aanspreken van klanten. Technologie moet wel privacyproof worden: de GDPR-regels leggen beperkingen op, mensen willen liever niet gefilmd en al zeker niet herkend worden door intelligente camera’s. Maar wellicht is dat niet eens meer nodig: mogelijk wordt AI zo sterk dat camera’s overbodig worden. Met behulp van lasersensoren kunnen systemen je al herkennen aan de hand van gedragspatronen…
De technologie evolueert nu razendsnel, het is zaak om bij te blijven. Hoe kan je als retailer de nieuwste technologietrends in retail op de voet volgen? Bijvoorbeeld met een bezoek aan EuroShop in Düsseldorf: de grootste retailvakbeurs in Europa, die dit jaar haar twintigste editie beleeft. Alle aspecten van de winkel komen aan bod: verlichting, visual merchandising, winkelinrichting, uitrusting voor foodservice, koeling en energiemanagement, marketing, en niet in het minst ook technologie… De vakbeurs vindt plaats van 16 tot 20 februari, tickets zijn verkrijgbaar via deze link.
Welke technologie wordt toonaangevend in retail?
Welke toepassingen voor artificiële intelligentie?
Bron: EHI retailer survey 2019