Gap heeft zijn plannen om van Old Navy een zelfstandig en beursgenoteerd bedrijf te maken weer opgeborgen. De mindere resultaten van de laatste maanden liggen aan de basis van die beslissing.
Tegenvallende resultaten
De splitsing werd begin vorig jaar aangekondigd als een manier om Old Navy, het snelgroeiende budgetmerk van Gap, ruimte te geven om zich zelfstandig te ontwikkelen. Tegelijkertijd zou het plan Gap in staat hebben gesteld zijn oudere merken zoals Gap en Banana Republic te consolideren met nieuwere zoals Athleta en Hill City.
De afgelopen maanden waren echter moeilijker dan verwacht voor Old Navy, waardoor het scheiden van de merken minder aantrekkelijk is voor investeerders. De verkopen van Old Navy daalden in het laatste kwartaal met 4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (op vergelijkbare basis). Bovendien verliet voormalig topman Art Peck, tevens de architect van het splitsingsplan, het bedrijf in november. Toen al plaatsten analisten grote vraagtekens bij het plan, zegt CNN.
Te weinig waardecreatie
Volgens interim-CEO Robert Fisher is een opsplitsing niet langer opportuun, door de kosten en complexiteit van de operatie enerzijds en de mindere bedrijfsresultaten anderzijds. Het zou onmogelijk zijn om voldoende voordeel en waarde te halen uit een scheiding.
Op de beurs is de beslissing van het modebedrijf alvast goed onthaald: het aandeel van Gap sloot gisteren meteen 3,85% hoger.