Nestlé trekt twee miljard Zwitserse frank (net geen twee miljard euro) uit voor het gebruik van meer gerecycleerde plastics voor de verpakking van zijn producten en voor de ontwikkeling van innovatieve duurzame verpakkingsoplossingen.
Voedselveiligheid
Voortbouwend op het engagement uit 2018 om 100% van zijn verpakkingen tegen 2025 recycleerbaar of herbruikbaar te maken, zal de voedingsgigant het gebruik van nieuwe plastics in dezelfde periode met een derde verminderen. De meeste kunststoffen zijn moeilijk te recycleren voor voedingsdoeleinden, wat het gerecycleerde materiaal ook duurder maakt. Toch wil Nestlé de komende jaren meer dan twee miljoen ton van die gerecycleerde plastic afnemen. De extra kost, die geschat wordt op 1,5 miljard Zwitserse frank (1,4 miljard euro), wil het bedrijf terugverdien door de operationele efficiëntie te verbeteren.
Intussen blijft Nestlé ook inzetten op onderzoek en innovatie op het gebied van verpakkingsmaterialen, navul- en recyclingoplossingen. Naast het intern onderzoek zal de voedingsgigant 250 miljoen Zwitserse frank (200 miljoen euro) investeren in een durfkapitaalfonds dat start-ups, actief in die gebieden, moet ondersteunen.
“Plastic mag niet als afval op de vuilnisbelt belanden“, zegt CEO Mark Schneider in een verklaring. “Gerecycleerde kunststoffen veilig maken voor voedsel is een enorme uitdaging voor onze industrie. Daarom willen we naast het minimaliseren van het gebruik van kunststof en het verzamelen van afval, de kringloop sluiten en meer kunststoffen oneindig recycleerbaar maken. We nemen gedurfde stappen om een bredere markt te creëren voor voedselveilige gerecycleerde plastic en stimuleren de innovatie in de verpakkingsindustrie. We nodigen anderen uit om hetzelfde te doen.”