De Britse supermarktketen Asda, eigendom van Walmart, heeft laten verstaan fors te willen besparen op ondersteunende diensten. 2832 jobs van backofficemedewerkers, zoals administratieve bedienden, komen daardoor in gevaar.
“Efficiënter werken”
Volgens The Guardian heeft de Britse supermarktketen de betrokken werknemers meegedeeld dat hun jobs geëvalueerd zullen worden en mogelijk in gevaar zijn. Het collectieve overleg zou vorige donderdag begonnen zijn. Asda wil de backoffice in elk van de 639 winkels halveren en verwacht dat de eerste ontslagen in april zullen vallen. Hoeveel van die 2832 banen er uiteindelijk zullen sneuvelen, is niet duidelijk, maar de retailer is volgens vakbondsorganisatie GMB wel op zoek naar een “significante urenreductie” in de betrokken afdelingen. De voorbije jaren heeft Asda al meerdere reorganisaties doorgevoerd, met banenverlies tot gevolg.
“De manier waarop we onze ondersteunende diensten beheren, is de afgelopen jaren geëvolueerd om ons aan te passen aan het veranderend klantgedrag, zoals een toename van de kaartbetalingen ten koste van contant geld”, citeert The Guardian een verklaing van de keten. “Daarom stellen we enkele wijzigingen voor om de efficiëntie te verhogen en de manier van werken te vereenvoudigen.” Verder zegt de keten eerst gesprekken te zullen voeren met de betrokken werknemers over de mogelijke maatregelen.
Asda is de op twee na grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk. De “big four” (met ook Morrisons, Sainsbury’s en Tesco) verloren de voorbije weken en maanden marktaandeel aan de snelgroeiende discounters Aldi en Lidl. Ze kenden dan ook de slechtste kerst in jaren.