Eind februari doekt Roularta zijn e-commerceplatform Storesquare definitief op. Het platform kon de steile ambities nooit waarmaken en was zelfs verlieslatend voor de mediagroep.
Moordende concurrentie
Storesquare werd opgericht in 2014 en wilde de webshops van lokale handelaars en KMO’s samen te brengen op één platform, om zo een antwoord te bieden op de dreiging van grote spelers als bol.com en Zalando. Volgens De Tijd wist het platform onvoldoende mensen te bereiken. Ook zou de winst voor de handelaars vaak lager hebben gelegen dan bij de reguliere verkoop in de winkel.
Vorig jaar verlegde het e-commerceplatform de focus naar mode en speelgoed, twee segmenten die het wél goed deden, maar nu heeft Roularta beslist er volledig mee te stoppen. In 2018 bedroeg het exploitatieverlies van Storesquare immers 2,9 miljoen euro.
Unizo-topman Danny Van Assche betreurt de stopzetting van het platform, maar heeft wel begrip voor de beslissing. “Storesquare is de afgelopen jaren hoe dan ook een waardevol project gebleken voor onze handelaars”, benadrukt hij in een persbericht. Vele handelaars hebben via het platform hun eerste stappen in de e-commerce kunnen zetten, om dan later een eigen webshop uit te bouwen. “Via Storesquare ontdekten ook heel wat winkeliers dat een webshop eigenlijk niets voor hen was, op een veilige manier, en nog voor ze nodeloos hadden geïnvesteerd in een eigen webshop”, besluit Van Assche.