Instagram maakt gebruik van één van zijn eigen accounts om opkomende mode- en beautymerken te stimuleren. Zo wil het platform verkopen binnen Instagram doen toenemen.
Shoppen op @shop
Heel wat bekende bedrijven, waaronder Balmain, hebben het afgelopen jaar winkels opgezet op Instagram. Kleinere, minder bekende bedrijven die op het platform willen verkopen maar niet meteen de nodige visibiliteit zouden krijgen, kunnen nu in de schijnwerpers treden via de account @shop. Die werd in mei 2019 gelanceerd, specifiek met het doel om opkomende merken te helpen grip te krijgen op het platform. Deze merken betalen niet voor de promotie, maar Instagram hoopt er natuurlijk op dat ze (op termijn) wel van de betalende opties gebruik zullen maken.
Volgens Leigh Belz Ray, hoofdredacteur van @shop, wordt de account beheerd als een nieuwskanaal dat dagelijks nieuwe inhoud publiceert en een strikte planning volgt. Doorgaans plant het redactieteam de merken die genoemd zullen worden ten minste twee maanden op voorhand. Het @shop-team verzamelt ideeën voor nieuwe inhoud door te kijken naar wat er populair is onder de Instagram-community. “We hebben een team in huis, waarmee we nauw samenwerken om bij te houden welke interesses er opborrelen, en dat ons helpt bij het vinden van merken,” zei ze aan Glossy.
Elke dag bevat de account minstens één bericht in de hoofdfeed over een ander bedrijf, meestal een direct-to-consumer-merk. In het bericht komt dan telkens een close-up van een opvallend of bijzonder item van het merk in kwestie, en in het bijschrift staat een citaat van de oprichter. Uiteraard zijn alle berichten voorzien van de nodige links, die de bezoekers naar de website van het merk brengen – of rechtstreeks naar de afrekenpagina.