Dubieuze stuntpromoties, kletterende ruzies, vervalst varkensvlees en gebakken lucht: ja hoor, foodretailers brengen hun goede voornemens al vanaf de eerste dagen van het nieuwe jaar in de praktijk. Dat is uiteraard gefundenes Fressen voor uw favoriete rubriek.
Gezonde frietjes
Om het nieuwe jaar in elk geval met de beste intenties aan te vatten, begaf ik me naar de dichtstbijzijnde Delhaize, waar producten met een puike nutri-score immers gratis werden uitgedeeld dat het een lieve lust was. Liet ik me geen twee keer zeggen. Hiér met die Belgische diepvriesfrietjes van Belviva! 1+1, en nutri-score A. 100% verantwoord dus, net als die Biopizza margherita (nutri-score B) of die Iglo-fishsticks (mét extra omega 3). Kom, daar gooien we nog wat ontvette ham bovenop (nutri-score B sinds kort). Hey, deze jongen heeft zijn gezonde start niet gemist, hoor. Daar mocht dus wel een wijntje bij: ook die lekkere Masseria Supreno Sangiovese-Merlot stond immers 1+1 aangeboden. Geen nutri-score weliswaar, maar dat is normaal, aangezien het om puur fruit gaat. Op appels zetten ze toch ook geen label?
Maar goed, dat waren dus slechts flauwe 1+1 aanbiedingen. Hoe het écht moet, dat werd nogmaals gedemonstreerd door de sympathieke collega’s van Albert Heijn, die meteen de toon zetten door de 1+2 gratis hetze van vorig jaar nog eens dunnetjes over te doen. Aan het aantal clicks te merken, moet dat een schot in de roos zijn geweest. Waardoor de actie onvermijdelijk ook de aandacht trok van de FOD Economie, dus. Die hadden de vorige keer toch twee van de 28 promoproducten op onbetamelijk lage prijzen betrapt, en wilden dat succesnummer graag nog eens overdoen. Alsof die slimmerds van AH zich echt twee keer aan dezelfde frats gaan laten vangen. Ze zijn hun monopolie op stuntpromoties kwijt, bovendien: zowat alle collega’s doen mee tegenwoordig, maar ze moeten hun PR nog wat beter leren verzorgen.
Bakkeleien
Mooie start ook vanwege Coca-Cola en Intermarché, het mag gezegd: kletterende ruzie is het. Voor een keer is het niet de retailer die de fabrikant uit de rekken flikkert, maar wel omgekeerd: de frisdrankproducent wil niet meer leveren. Ze zijn het niet eens met het goede voornemen van de retailer om het aantal meter softdrinks in te perken ten voordele van gezondere producten. Tenminste, dat is de uitleg van oppermusketier Thierry Cotillard. Daar is volgens Coca-Cola France niks van aan: het punt is gewoon dat hun overeenkomst op 31 december afliep en dat er nog geen nieuwe is getekend, beweren ze daar. Kortom, ze geraken het zelfs niet eens over waarom ze nu eigenlijk bakkeleien. Dat belooft.
Hou die zaak toch maar in het oog: Intermarché zou naar het schijnt in zijn onverschrokken strijd namelijk willen rekenen op de onvoorwaardelijke steun van zijn bondgenoten binnen inkoopalliantie Agecore. En één van die bondgenoten is… Colruyt. Veel enthousiasme voor een Europese boycot zou er voorlopig niet te bespeuren vallen: per slot van rekening is Coca-Cola nog steeds het grootste consumentenmerk ter wereld en kunnen foodretailers elke eurocent omzet goed gebruiken. Maar je weet nooit wat er de komende weken gebeurt. Als je lid bent van een club moet je de huisregels volgen, ook al is het dan dik tegen je zin.
Platte batterij
Tegen de zin van enkele tientallen superenthousiaste klanten heeft Lidl recent en in alle stilte de stekker getrokken uit het duurzame bezorgproject Simpl in Gent, waardoor de batterijen van die elektrische bakfiets dus niet meer opgeladen worden. Jammer maar helaas: het ging om een testproject en dat moet nu grondig geëvalueerd worden, zo luidt de officiële uitleg. Eerdere persberichten bulkten nochtans van de superlatieven: “We zijn overdonderd door het grote succes,” klonk het nog in mei vorig jaar, toen de test zelfs werd uitgebreid – en ook wat duurder gemaakt.
Misschien wringt daar het schoentje: als duurzaam ook duurder wordt, is het plots een stuk minder aantrekkelijk. Al bleef de bezorgkost lager dan die bij het vergelijkbare ShipTo van Carrefour. De concullega’s van Delhaize bewezen alvast dat ze wakker waren. Gentse shoppers die Lidl Simpl googelden, kregen een niet mis te verstane boodschap te zien: “Simpl levert niet meer, bestel op Delhaize.be”… Proactief, krachtdadig, ondernemend, sluw en gevat. #Proudtobealion, zeggen ze dan in Molenbeek. De advertentie is intussen alweer verdwenen.
Fake ribbetjes
Staat er een nutri-score op nepburgers? Het zal wel zijn! Doorgaans een nutri-score C of D, jammer genoeg: teveel vet, suiker en zout, te weinig eiwitten en vezels. Dat houdt consumenten niet tegen om ze massaal in te kopen, waardoor de markt de komende jaren zal vertienvoudigen. En dat is een probleem: er dreigt een nijpend tekort aan grondstoffen en productiecapaciteit. Tijdelijk, weliswaar, maar toch. Dat er voor de productie van écht vlees nog veel meer sojabonen en granen nodig zijn, blijkt dan weer géén issue. Het is ons een raadsel.
Ook op de fabuleuze technologiebeurs CES in Las Vegas (check vooral wat deze übercoole robot-chef uitspookt in de keuken) ging namaakvlees met de aandacht lopen: het Amerikaanse Impossible Foods lanceerde er namelijk z’n Impossible Pork, bijna niet van echt te onderscheiden imitatievarkensvlees waar geen zwijntje aan te pas is gekomen. Het is zelfs koosjer én halal, naar verluidt. Alsof die doelgroepen op fake varkensribbetjes zaten te wachten. In Europa hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken: de producent ziet meer potentieel in China, de grootste verbruiker van koteletjes. Toch opmerkelijk is deze uitspraak van de CEO: “Schrijf dit maar op: in 2035 is het eten van dieren geschiedenis.” Voorwaar een goed voornemen. We zijn benieuwd.
Maar afgaande op het volgende bericht krijgt hij misschien nog gelijk ook. Welke nutri-score erop komt weten we nog niet, maar het zou wel eens een mooie vette groene A kunnen zijn: gebakken lucht is namelijk de voeding van de toekomst en dat verzinnen we niet. We zien potentieel: onze mailbox puilt immers uit van de gebakken lucht, elke dag opnieuw. Daar moet een businessmodel in zitten. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.