Is de toon gezet? Minstens zes foodretailers hebben het nieuwe jaar ingezet met opvallend diepe prijspromoties in België. Albert Heijn blijkt geen monopolie te hebben op 1+2 stunts, al ging de keten wel met de meeste publiciteit lopen.
Meer stuntacties
Het is niemand in de sector ontgaan: Albert Heijn pakte begin januari uit met een redelijk spectaculaire ‘1+2 gratis’ promotieactie, een actie die dan ook al snel de aandacht trok van de Economische Inspectie. Die wil nu nagaan of door de opvallend scherpe prijsactie geen producten met verlies werden verkocht (wat immers verboden is). AH is echter lang niet de enige foodretailer die het jaar inzet met diepe aanbiedingen, zo blijkt.
Volgens de data-analisten van Daltix stonden begin 2020 minstens 27 producten bij drie retailers in de aanbieding met een korting van 66% of meer – wat dus het equivalent is van zo’n 1+2 actie. Meer nog: voor liefst 549 producten bij zes verschillende retailers gold een korting van meer dan 50% – een 1+1 dus. Ook al kreeg Albert Heijn veruit de meeste (gratis) publiciteit voor zijn stunt, het is duidelijk dat ook de concurrenten niet stilzitten.
Het is een trend waar RetailDetail al eerder op wees: het wordt zowel voor consumenten als voor retailwatchers almaar moeilijker om prijzen te vergelijken: zowel het aankoopgedrag van de shopper als het aanbod bij de retailers raakt enorm versnipperd, prijzen wijzigen dagelijks (soms zelfs verschillende keren per dag) en worden ook lokaal aangepast. Niemand die door de bomen nog het bos ziet. Om in die context de aandacht van de shopper te trekken, spelen meer retailers daarom op prijsperceptie, met minder maar (veel) diepere stuntpromoties. Of de eerste twee weken van 2020 de toon zetten voor de rest van het jaar, is nog afwachten.