Retailreuzen Amazon en Walmart vechten een nieuw robbertje uit om online dominantie, dit keer niet in de Verenigde Staten maar in India. Amazon gaat er in zee met de tweede grootste retailer van het land, nadat Walmart eerder al online marktleider Flipkart afsnoepte.
Amazon brengt food online
Amazon heeft in India een langetermijnovereenkomst gesloten met Future Retail. Dat winkelbedrijf is met meer dan 1500 winkels de tweede grootste retailer van het land, maar is nog niet erg actief in e-commerce. Nu zal Future Retail actief worden op de marktplaats van Amazon India, vooral op het gebied van voeding.
Amazon India wordt het officiële onlineverkoopkanaal van de Future Retail-winkels, inclusief warenhuis- en kruidenierswinkelketen Big Bazaar en de hypermarkten van Foodhall. Ook sluit de groep zich aan bij Prime Now, momenteel beschikbaar in grootsteden als Delhi en Mumbai, zodat bestelde boodschappen binnen de twee uur worden geleverd.
Bovendien worden de winkels van Future Retail fulfilment- en afhaalpunten voor online bestellingen. In 22 winkels is dat nu al het geval en de eerste resultaten zijn bemoedigend, zo bericht TechCrunch. Topman Kishore Biyani ziet de samenwerking als een manier om “op elkaars sterke punten in de fysieke en digitale ruimte verder te borduren”.
India is nieuw strijdtoneel
De zet is een voortzetting van de al langer durende strijd tussen Amazon en Walmart in India: die eerste zoekt nieuwe manieren om de Indiase markt te penetreren, een belangrijke maar harde noot om te kraken. India is immers goed voor een geschatte retailomzet van 188 miljard dollar in de komende drie jaar, dankzij een sterk groeiende middenklasse. Onlineverkoop heeft er vandaag een aandeel van minder dan 5%, maar tegen 2030 zou alleen al online 200 miljard dollar (170 miljard euro) te halen vallen.
Die pijlsnelle groei is er onder meer door toedoen marktleider Flipkart, die ruim een derde van de e-commercemarkt in handen heeft. Voornaamste concurrenten zijn het lokale Snapdeal en Amazons Indische poot. Eerder ontstond al een opbodoorlog tussen Amerikaanse rivalen om de hand van Flipkart, waarbij Walmart de eindzege en 77% van de aandelen binnenhaalde.
Dat Amazon nu een tegenzet doet, mag dan ook niet verwonderen: de e-commercereus had enkele maanden geleden al een samenwerkingsbelang van 3,58% in Future Retail genomen. Daarbij komt ook nog dat de fysieke nummer een in India en aartsrivaal van Future Retail, Reliance Retail, net een paar dagen geleden een eigen e-commerceplatform heeft gelanceerd. Of dat laatste nu in het vizier van Walmart komt? Wie weet…