Modegroep FNG sluit nog dit voorjaar alle winkels van Promiss en bijna alle Steps-winkels in Nederland. Het Mechelse bedrijf wil verder inzetten op een ‘digital first’-strategie voor beide merken.
Focus op digitaal succes
“Op dit moment zijn digitale verkoopkanalen al verantwoordelijk voor ruim de helft van de omzet van Steps en Promiss. Dit vormt een uitstekende basis om vanaf nu de focus van Steps en Promiss volledig te richten op de verkoop via de eigen webshops en via online partners zoals Wehkamp en Zalando“, zegt het bedrijf in een persbericht. Er zijn daardoor minder fysieke winkels nodig, al blijft er wel nog ruimte voor grotere belevingswinkels.
Nog dit voorjaar gaan daarom alle winkels van Promiss en 38 van de 43 Steps-winkels in Nederland dicht. Het is een volgende stap in de verdere digitalisering van de activiteiten van de modegroep, in lijn ook met de recente herstructurering van het Nederlandse hoofdkantoor. De sluiting betreft wel enkel de Nederlandse vestigingen: de vijf Belgische winkels van Steps en de ene Belgische Promiss zouden wel open blijven.
Één euro
De sluiting gaat gepaard met de verkoop van de aandelen van een aantal vennootschappen waarbinnen de afgestoten Steps en Promiss activiteiten worden gevoerd, met name FNG Group Nederland NV en haar dochtervennootschappen. De aandelen worden verkocht voor één symbolische euro. In de betrokken winkels zijn 108 vaste werknemers en 126 tijdelijke werknemers actief. Voor hen wordt een passende oplossing gezocht. De sluiting heeft geen gevolgen voor de andere Nederlandse activiteiten van de FNG-groep.
“Wij zien wekelijks een verdere versnelling in het online-shopgedrag van onze klanten,” zegt Richard Turk, algemeen directeur van FNG Nederland. “Door vanaf nu volledig te focussen op dit digitale succes kunnen we onze klant nog beter en sneller bedienen met actuele en kwalitatieve mode voor werk en vrije tijd. We zetten hiermee een belangrijke stap in het realiseren van onze eerder gecommuniceerde doelstelling om van FNG een volledig modern georganiseerde fashion(retail) groep te maken.”