De actie die Ikea gisteren gebruikte om shoppers naar hun Belgische vestigingen te lokken, oogst een storm van protest bij de horeca. Ikea bood zijn klanten op de speciale zondagopening een steak met friet aan voor 2,5 euro. “Verkoop met verlies, en dus stielbederf” volgens de een. “Gewoon goed onderhandeld”, zegt de ander.
“Winst maken op 2,5 euro per schotel is onmogelijk”
Horeca vlaanderen is boos op de actie. “We wilden niet zeggen dat iedereen moest wegblijven, maar we vinden de actie wel stielbederf”, aldus woordvoerder Danny van Assche. “Het is oneerlijke concurrentie van een meubelgigant die moet beseffen dat ze niet een restaurant met ook nog een meubelwinkel zijn”. Het kan volgens de horeca ook niet dat de Zweedse keten écht maar 2,5 euro kosten heeft per schotel. “Dat is niet alleen een steak en friet, maar ook bakboter, de verlichting en verwarming, de lonen enzovoort”, klinkt het. We vrezen dat deze zondag restaurants, frituren en snackbars stevige schade zal hebben toegebracht.
Lage prijs mogelijk door grote aankoopvolumes
Volgens Ikea ligt het anders: ze halen wel degelijk een (kleine) winstmarge op die steaks. “Onze sterkte is dat we alles in heel grote hoeveelheden konden aankopen. De lage prijs komt niet door een gebrek aan kwaliteit, maar we verkregen een heel scherpe aankoopprijs door de grote volumes waarin we aankochten en gewoon door goed te onderhandelen.” Daarnaast laat Ikea weten dat ze nog geen rechtstreekse opmerkingen hebben gekregen uit de horeca. Woordvoerster Nele Bouchier: “Onze klanten komen niet voor het eten, maar voor onze meubels. De horeca weet dat.”