Dameslabel RedThread wil via gepersonaliseerde kleding twee belangrijke pijnpunten van de mode-industrie – duurzaamheid en maatinclusiviteit – tegelijk aanpakken.
Geen standaardmaten
RedThread werkt uitsluitend op bestelling: het merk biedt op maat gemaakte kledingstukken tegen relatief betaalbare prijzen: een T-shirt kost omgerekend 70 euro en voor een zwarte jurk moet je zowat het dubbele neertellen. Om de exacte maten en perfecte pasvorm te bepalen, maakt het modelabel gebruik van 3D-technologie en een uitgebreide vragenlijst. Het hele proces inclusief de productie neemt ongeveer een week in beslag.
“Het fundamentele probleem met damesmode is dat de industrie uitgaat van standaardmaten terwijl onze lichamen daar juist van afwijken“, vertelt Meghan Litchfield, de CEO en oprichtster van het merk, aan FashionUnited. “In werkelijkheid zijn vrouwenlichamen juist op een prachtige manier niet in verhouding, met rondingen op verschillende plekken, waardoor deze beperkte standaardmaten zelden passen.” Litchfield wijst er ook op dat er binnen de branche geen standaardmaten bestaan en dat de afmetingen tussen de merken onderling enorm variëren.
Overproductie
Het gevolg laat zich raden, aldus de CEO: overproductie van bepaalde maten leidt tot overschotten en dus afval. Bovendien wordt een aanzienlijk deel van online bestelde kleding teruggestuurd, omdat de maat niet aan de verwachtingen beantwoordt.
RedThread kan zijn prijzen relatief laag houden, omdat het geen fysieke winkels heeft en ook geen dure voorraden. Alles wordt immers op bestelling geproduceerd. Het merk heeft het hele productieproces ook eerst gedurende anderhalf jaar uitgetest en geperfectioneerd. “Maatwerk werd van oudsher als duur, moeilijk verkrijgbaar of tijdrovend bestempeld. Wij gebruiken technologie om maatwerkkleding te democratiseren met een gemakkelijke en snelle winkelbeleving.”
Rol voor consument
Toch is de industrie in zijn geheel nog niet klaar voor maatwerkkleding, omdat de veranderingen tijd, geld en inspanningen kosten. Grote merken zijn ook niet flexibel genoeg. De oude productiemethodes zijn bovendien efficiënter en goedkoper. Volgens Litchfield heeft de consument dan ook een cruciale rol te spelen. Enkel wanneer de vraag naar maatkleding toeneemt, zullen merken verplicht zijn om zich aan te passen.