Albert Heijn stunt voor de eindejaarsfeesten opnieuw met 1+2 gratis in zijn Bonusfolder. Die actie oogstte eerder dit jaar nochtans heel wat kritiek en zou mogelijk zelfs onwettig zijn.
Controversiële actie
In februari van dit jaar haalde Albert Heijn zich heel wat heisa op de hals met een wel erg scherpe promotiestunt: in de Bonusfolder van 4 tot en met 10 februari waren heel wat aanbiedingen “1+2 gratis”. Wie bijvoorbeeld Nivea-douchecrème kocht, kreeg er niet één douchecrème maar twee stuks gratis bovenop.
“De scherpste acties ooit in Vlaanderen”, heette het toen. Albert Heijn, die bij zijn komst naar België destijds al hoge ogen gooide met 1+1-acties en andere prijsaanbiedingen, vond het duidelijk tijd om de markt weer eens wakker te schudden. Of toch eerder zichzelf, gezien de nakende komst van het toen ‘gele gevaar’ van Jumbo?
Nu Jumbo goed en wel in België is geland, doet AH de actie over tijdens de zo belangrijke eindejaarsperiode: in de periode van 27 december tot 5 januari duiken opnieuw enkele “1+2”-dagdeals op. De omvang is weliswaar beperkter, want “alléén donderdag 2 januari” krijgen klanten twee wasverzachters bij aankoop van een fles, 1+2 gratis koffiekoeken om te ontkateren in het weekend van 4 en 5 januari en als derde aanbieding zijn er Ariel-wasproducten.
Illegaal in België?
De actie kon in februari nochtans op heel wat controverse rekenen. Vereniging voor zelfstandige supermarkten Buurtsuper.be eiste zelfs een onderzoek naar de praktijk en ook toenmalige minister voor Consumentenzaken Kris Peeters vroeg de Economische Inspectie om de zaak nader te bekijken.
Volgens de Economische Inspectie was de actie toen inderdaad in strijd met de Belgische wetgeving. Albert Heijn bleek tijdens de stunt immers te verkopen met verlies en dat is in België verboden. Of AH nu wel in regel is met de Belgische wetgeving, is nog niet duidelijk.