Voor de eerste keer in zijn geschiedenis gaat Harrods zich buiten het Verenigd Koninkrijk wagen. Het oer-Britse luxewarenhuis gaat een winkel in China openen, in een poging de enorme middenklasse van het land te bedienen.
“Follow the money”
De eerste buitenlandse vestiging van de winkelketen zal volgend jaar worden geopend en komt in Pudong (Shanghai). De nieuwe winkel richt zich uitsluitend op kapitaalkrachtige particuliere shoppers die ook toegang zullen hebben tot een bar, een theesalon en exclusieve evenementen georganiseerd door luxemerken.
Volgens directeur Michael Ward investeert Harrods al tien jaar in China, maar wil het bedrijf met de winkel inspelen op de vraag van klanten naar een meer permanente aanwezigheid in het land. “Als je economische rapporten bekijkt, zeggen die dat alle groei in de komende vijf jaar uit Zuidoost-Azië zal komen. En van millennials”, citeert Retail Gazette de topman. “Daar moeten we dus achteraan. Het is erg belangrijk dat je het geld volgt.”