Hogere operationele winst en marge
Ahold constateert wel tevreden dat de operationele winst in het tweede kwartaal van 2013 uitkwam op 338 miljoen euro, een toename van 5,4 procent tegen constante wisselkoersen. Hiermee samenhangend lag Aholds operationele marge met 4,4 procent 0,2 procentpunt hoger dan de marge in het tweede kwartaal van 2012.
“We presteren goed, zowel in de VS als in Europa”, reageert topman Dick Boer in een persverklaring. “We hebben onze omzet met drie procent doen stijgen tegen gelijkblijvende wisselkoersen, met voortdurende promotionele activiteit.”
Forse omzetgroei door uitbreiding in België
In de Nederlanden wist Ahold, vooral door uitbreiding van het winkelbestand in België en toevoeging van voormalige C1000-winkels in Nederland, de netto-omzet in het tweede kwartaal met 5,6 procent wist te verhogen (over het halve jaar zelfs met 6,6 procent).
Exclusief de nieuwe winkelopeningen presteert Ahold in Nederland met een groei van 1,6% echter behoorlijk onder het marktgemiddelde (+2,3%). Grote concurrent Jumbo doet het beter dan Ahold, maar vooral de discounters zetten in Nederland forse groeicijfers neer.
Wel heeft Ahold nog de troefkaart van online: hoewel dit een businessmodel is dat zich qua winstgevendheid nog moet bewijzen, benadrukt Ahold dat Albert.nl en bol.com met een dubbelcijferige omzetgroei, nadrukkelijk bijdragen aan de groei van de identieke omzet.
Identieke groei Ahold USA zakt in
De netto-omzet groeide in de VS, waar Ahold tweederde van zijn omzet realiseert, in het tweede kwartaal met twee procent. De identieke omzet was er echter slechts 0,5 procent. Over het halve jaar bezien nam de netto-omzet van Ahold USA met 2,8 procent toe, maar op identieke basis was de omzetgroei slechts 1,2 procent.
Dat de identieke groei zó inzakt, betekent dat Aholds prestaties op de belangrijke Amerikaanse markt in het tweede kwartaal behoorlijk onder druk hebben gestaan.
Hoofdpijndossier Centraal-Europa
Aholds operaties in Tsjechië en Slovakije blijven wel problematisch: daar nam de netto-omzet af met 4,4 procent en zakte de identieke omzet met 3 procent. Ook de onderliggende winstmarge daalde met 0,2 procentpunt tot een zeer magere 0,8 procent.
Hoewel Ahold altijd heeft verklaard aan deze bedrijfsonderdelen vast te willen houden, kan het niet als een verrassing komen als het dit Centraal-Europese hoofdpijndossier op een gegeven moment toch van de hand wil doen.
HR is nu ook bestuurszaak
Ahold maakte vandaag ook bekend dat het een HR-directeur heeft benoemd: de Amerikaanse Abbe Luersman komt van Unilever, waar ze verantwoordelijk was voor het Europese HR-beleid. Luersman rapporteert rechtstreeks aan Dick Boer.
Hiermee is HR een zaak die op bestuursniveau wordt aangestuurd en heeft Ahold zijn zevenkoppige Executive Committee vervolledigd. Dit bestaat nu uit vijf mannen en twee vrouwen: meteen een nobele taak voor Luersman om daar op termijn een meer evenwichtige verhouding in te krijgen.