Tijdens deze in alle opzichten warme kerstdagen geven onze retailers het stichtende voorbeeld: het ene grensverleggende foodconcept na het andere duikt op in de winkelstraten, samenwerken blijkt het nieuwe concurreren en smullen is het nieuwe shoppen. Bent u nog mee?
Marginaal
11 miljard: de e-commerce omzet in ons land is straks exact even groot als het begrotingstekort. Dolletjes! Hoe hard ze bij Unizo ook hun best hebben gedaan om dat belabberde neologisme “winkelhieren” tot woord van het jaar te laten verkiezen (nog voor “klimaatspijbelaars”, stel je voor), toch blijft de Belgische consument onverstoord shoppen waar hem/haar dat het best uitkomt: vanuit de luie zetel, bij de winkelgieren van bol.com, Amazon, Zalando & co. Dat zal deze kerst niet anders zijn.
Nu is die e-commercegroei evenwel niet te danken aan de online foodverkopen. ’t Is te zeggen: die stijgen wel, maar ze blijven toch eerder marginaal. Bij ons dan toch. In Nederland (en een stukje van Duitsland) is de omzet van pure player Picnic meer dan verdubbeld. In de Belgische markt zijn ze voorlopig niet geïnteresseerd. Hoe zou je zelf zijn? Dat laat het terrein voorlopig dus over aan andere kandidaten. Waar wacht Ahold Delhaize eigenlijk op? In de VS zijn ze al uitgeroepen tot e-commercespeler van het jaar. Nu bij ons nog.
Oorlogje
Terwijl onze politici elkaar blijven tegenwerken dat het een lieve lust is, tonen retailers dat het ook anders kan: samenwerken is het nieuwe concurreren. Tenminste voor bedrijven die het mes op de keel voelen (Hema) of die kampen met een combinatie van veel geld en weinig geduld (Jumbo). Ze doen dat trouwens in de eerste plaats om andere retailers (lees: Albert Heijn) tegen te werken, dat dan ook weer wel.
Hier en daar begonnen waarnemers al te speculeren op een nieuwe supermarktoorlog. Nieuw? Die is toch allang bezig? In Nederland zit het Gele Gevaar de marktleider op de hielen en die strijd exporteren de rivalen ook naar België. Maar in ons land neemt Jumbo tot nader order slechts twéé Hema-locaties over, dus dat valt nog wel te overzien. En dat die supermarkten nu ook rookworst en Jip en Janneke-brooddozen gaan verkopen, och, daar zal Colruyt niet aan ten onder gaan, wel? Maar hou ze toch maar goed in de gaten: dat expansieplan zit op koers en RetailDetail maakte zopas in alle exclusiviteit alweer nieuwe locaties bekend. Tja, we moeten wel, aangezien ze het zelf niet doen.
Goed bezig
Sinds ze bij Carrefour een nieuwe communicatiedirecteur hebben, is de retailer gewoonweg niet uit het nieuws te branden: met acties tegen plastic en tegen voedselverspilling, met blitse boodschappentassen uit zeeafval, met een heuse ‘wijnbot’ en natuurlijk ook met de ene winkelopening na de andere. Deze week was het alweer prijs: op de Anspachlaan nog wel, in de Brusselse voetgangerszone, waar de gentrificatie ongeziene proporties aanneemt. Dus werd het een knusse, ecologische hipsterwinkel, ingericht met een oude voorraad houten paletten, rieten manden en vintage meubilair uit de Kringwinkel. Hier en daar een vetplantje ook. Helemaal in lijn dus met de Act for Gezelligheid-strategie die de keten ook een week eerder al ten toon spreidde in die nieuwe Express 3.0. Goed bezig! Ze inspireren zelfs hun Poolse collega’s, die er blijkbaar wél in slaagden om een 24/7 automatenwinkel aan de praat te krijgen. Maar toegegeven: we zijn ‘m niet ter plaatse gaan testen.
Overigens mag onze hoofdstad zich verheugen op nog een lekkere hotspot, even verderop, nabij de Grote Markt: een gloednieuwe flagshipstore van Côte d’Or. Geen concurrentie voor de supermarkt, wel een toeristenval vol cadeauverpakkingen, collector’s items, seizoensartikelen en vintageproducten. Een interieur in Afrikaanse sfeer bovendien, met exotische planten en een reuze-chocoladefontein in de vorm van een olifant. Allen daarheen!
Smullen maar
Beide merken bevestigen hiermee een opmerkelijke retailtrend: voeding verdringt mode in de winkelstraat. Terwijl de ene na de andere boetiek de boeken toedoet, valt het aantal nieuwe foodconcepten gewoonweg niet bij te houden: van buurt- en gemakswinkels tot koffiebars, streetfoodrestaurantjes en aanbieders van casual fastfood: smullen is het nieuwe shoppen. Het aantal supermarktopeningen verdubbelde zelfs. Zijn we verbaasd?
Uiteraard niet: in de verdringingsmarkt van vandaag spannen alle ketens zich in om nog snel zoveel mogelijk terrein te bezetten, vooraleer ze zich gedwongen zullen zien om alle niet-rendabele verkooppunten te sluiten. Want retail wordt een afvallingskoers waarbij de last man standing (dus de retailer met de diepste zakken) het zal halen. Place your bets!
Deze week vond Albert Heijn het nog eens nodig om te herhalen wat ze eerder dit jaar ook al beloofden: dat ze er nog minstens dertig stuks bij willen. Volgens de kranten was dat nieuws. Maar ze hadden het in januari al eens aangekondigd en ze halen de tien winkelopeningen per jaar voorlopig (net) niet. Oh, dat doet ons eraan denken: had Delhaize in dezelfde mededeling niet gealludeerd op wel driehonderd nieuwe winkels, waarvan een twééhonderdtal nieuwe Fresh Ateliers? Toch wel, ja. Zwart op wit. Zou het kunnen dat ze lichtjes achterlopen op de planning? Nu, strikt genomen hebben ze nog wel even: mathematisch is dus alles nog mogelijk. Voorwaar een hoopgevende gedachte.
Zo, en dan ga ik nu de in wiskundig opzicht exact zés verlofdagen die ik nog overhad, in volstrekte ledigheid doorbrengen. Fijne feesten en tot volgend jaar!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.