De Zweedse winkelketen H&M wil transparanter zijn over de herkomst van de verkochte kledingstukken. Op de website en via de app kunnen klanten daarover nu extra informatie inwinnen.
Weinig transparantie
De mode-industrie is vaak erg karig met informatie als het gaat om de oorsprong van de verkochte kleding: in de meeste gevallen staat enkel het productieland op het etiket vermeld. Over de fabriek of over de gebruikte grondstoffen is meestal zeer weinig bekend. Dat bleek onlangs nog toen de Zwitserse ngo Public Eye het volledige traject van een ‘duurzame’ Zara-hoodie trachtte te achterhalen. Pas na lang aandringen bij het modemerk én eigen onderzoek kon Public Eye die informatie in kaart brengen.
H&M wil nu meer openheid verschaffen over de oorsprong van de kleding. In de webshop krijgen shoppers voortaan extra informatie daarover te zien onder de kop productduurzaamheid. Het gaat dan om het land en de fabriek (inclusief adres) waar een bepaald kledingstuk werd gemaakt. Ook geeft de kledingketen bijkomende info over de gebruikte materialen. In de fysieke winkels kunnen klanten via de app dezelfde gegevens opvragen.
Het initiatief van H&M wordt vrij positief onthaald door ngo’s, al benadrukken ze tegelijkertijd dat het belang ervan ook niet overschat moet worden. Heel wat informatie, zoals bijvoorbeeld het loon van de textielarbeiders, wordt niet publiek gemaakt, stellen ze. “Transparantie is vooral een middel om een doel te bereiken, maar louter informatie delen over waar een kledingstuk wordt geproduceerd, garandeert geen betekenisvolle veranderingen in de werkomstandigheden in de fabriek”, zegt Aruna Kashyap van Human Rights Watch in De Standaard. “H&M is een voortrekker op het vlak van transparantie over hun leveranciers, en andere bedrijven zouden hun voorbeeld moeten volgen. Maar dat betekent niet dat ze op die manier een problematische industrie hebben gerepareerd.”