De Nederlands-Britse FMCG-reus Unilever heeft vandaag een omzetwaarschuwing uitgestuurd. Het was- en levensmiddelenconcern wijst op moeilijke marktomstandigheden in Zuid-Azië en West-Afrika.
Minder dan 3%
Tot op vandaag ging de producent van onder andere Axe, Lipton en Magnum altijd uit van een omzetgroei van 3 tot 5% op jaarbasis, maar het bedrijf komt daar nu op terug en verwacht iets beneden die bandbreedte uit te komen. Vooralsnog gaat het enkel om de omzet: de winst, marge en kasstroom zullen er wellicht geen impact van ondervinden.
Als verklaring voor de mindere gang van zaken wijst Unilever op moeilijke marktomstandigheden: “Dit is het gevolg van uitdagingen in het kwartaal op sommige markten, waaronder de economische vertraging in Zuid-Azië, een van de grootste markten van Unilever. Ook de handelsomstandigheden in West-Afrika zijn nog steeds moeilijk”, stelt het bedrijf in een tradingupdate. Unilever ziet wel tekenen van verbetering in Noord-Amerika, maar een volledig herstel vergt tijd.
Het concern verwacht wel dat de omzetgroei volgend jaar weer aantrekt, maar in de eerste zes maanden van het nieuwe jaar zal die groei ook niet boven de 3% uitkomen. Voor heel 2020 verwacht Unilever een omzetstijging tussen de 3 en 4%. “Groei blijft onze topprioriteit en we zijn ervan overtuigd dat we de juiste strategie en investeringen hebben om onze prestaties te verbeteren”, zegt topman Alan Jope in een verklaring.