Klant van 350.000 dollar
Trader Joe’s heeft 390 vestigingen in dertig staten in de VS, maar helemaal geen in Canada. Toch is het assortiment van de Aldi-dochter ook razend populair aan de andere kant van de grens. Dat bracht de Canadese ondernemer Michael Hallatt op een al even simpel als geniaal idee: sinds begin 2012 gaat hij wekelijks voor duizenden dollars shoppen in vestigingen van Trader Joe’s aan de andere kant van de grens. Die producten legt hij dan tegen een meerprijsje in de rekken van zijn “Pirate Joe’s“-superette.
Hallatt mag dan al sinds de start van zijn zaak voor zo’n 350.000 dollar gespendeerd hebben bij Trader Joe’s, toch kan de Aldi-dochter er niet mee lachen. Het bedrijf heeft nu zelfs een advocaat in de arm genomen, die meteen een juridische procedure opstartte. De aanklacht? Hallatt maakt een inbreuk op het merkenrecht van Trader Joe’s, tast de reputatie van het merk aan en misleidt de klant, menen de Amerikanen.
Winkelverbod voor “grootste fan”
Hallatt ziet dat uiteraard totaal anders: “Ik ben juist hun grootste fan”… (en met 350.000 dollar wellicht ook hun grootste klant). Al is die dan wel niet langer welkom bij Trader Joe’s, want Hallatt kreeg intussen een officieel winkelverbod.
Daar maalt de Canadese ondernemer echter niet om: hij heeft gewoon mensen ingehuurd om zijn inkopen te doen. Hij voelt zich gesteund door zijn klanten, want die vinden het best makkelijk dat ze niet telkens weer de grens over moeten om hun favoriete Trader Joe’s producten in te slaan.