Vrijdag de dertiende in de foodretail: er vallen slachtoffers, er vloeit bloed, er zijn seriemoordenaars op pad. Op geluk hoef je vandaag niet te rekenen: we zijn allemaal verdoemd… Lees en huiver!
Geen bangerik
Paraskavedekatriafobie: dat exotische, uit het oud-Grieks afgeleide woord betekent ‘angst voor vrijdag de dertiende’. Mensen die daar last van hebben, komen vandaag hun bed niet uit en lezen dus ook deze nochtans verhelderende en onderhoudende column niet. Zelf doen we daar niet aan mee, aan dat bijgeloof: dat brengt alleen maar ongeluk. En ’t is dan nog volle maan ook!
Een bangerik is ondernemer Stijn Martens alleszins niet: hij wil namelijk de allereerste 100% onlinesupermarkt van België lanceren. Hopr heeft al drie elektrische busjes klaarstaan en gaat volgend jaar van start in een nog niet nader genoemde Belgische stad. Naar het voorbeeld van het Nederlandse Picnic, inderdaad. Daar zijn ze intussen vier jaar bezig en raad eens? Ze hebben nog geen halve euro winst gemaakt. Geen énkele pure player, trouwens. Maar tonnen risicokapitaal opgehaald, dat dan weer wel. Geld verbranden, het is een vak apart.
Vraag maar aan de durfkapitalisten achter Deliveroo: ook daar brengen de investeringen voorlopig bitter weinig op. Maar dat belet de maaltijdbezorger niet om te innoveren. Wat ze nu weer verzonnen hebben? Dat ze niét gaan bezorgen. Jawel: je mag je bestelling voortaan gewoon zelf gaan afhalen in het restaurant van je keuze. Slim gezien: zo hoeven ze geen koeriers te betalen en ze incasseren toch hun commissie. Ook de initiatiefnemers achter de Brusselse overdekte foodmarkt Wolf zijn van geen kleintje vervaard: hoewel collega’s in Gent en Antwerpen intussen de deuren moesten sluiten, denken ze dat ze het beter kunnen. Wat ze dan van plan zijn? Het obligate aanbod eetstandjes gaan ze aanvullen met een biomarkt. U leest het goed: een biomarkt. Nee, dat hadden ze nog niet in Brussel…
Briljant rapport
Handel met voorkennis is bepaald niet legaal, maar bij RetailDetail zit je gebeiteld. Oplettende waarnemers hadden het immers al twee weken zien aankomen. Die pretlichtjes in z’n ogen, die dartele tred op het podium, die geheel ontspannen allure, zelfs de vrolijke bereidwilligheid om enkele vragen te beantwoorden voor de camera: je kon er niet naast kijken, die dekselse Jef was wel opmerkelijk opgewekt op onze RetailDetail Night. Sinds maandagavond weten we waarom: hij had toen natuurlijk al de zekerheid dat hij dra met een uitstekend rapport naar buiten ging komen. Zo briljant zelfs, dat hij gewoonweg niet kon wachten om ermee uit te pakken: die sterke halfjaarcijfers stuurde hij dan ook al een dag eerder dan afgesproken de wereld in.
Daar waren niet alle analisten van gediend. Ze reageerden nogal zuurtjes: zo vréselijk goed waren die resultaten nu ook weer niet, per slot van rekening. Beetje omzetstijging, beetje marktaandeelwinst, beetje margeverbetering, licht hoger nettoresultaat… Niks om wild over te worden, vonden ze, geheel onderwelmd. Per slot van rekening was Jumbo nog niet eens uit de startblokken geschoten, dat eerste halfjaar. De echte concurrentiestrijd moet nog beginnen. Kortom, de verkoopadviezen bleven gehandhaafd. Tja. Dat Colruyt intussen alweer enkele prachtige nieuwe winkels opende, zelfs met een hippe stadsmoestuin op het dak, dat was slechts bijzaak.
Seriemoordenaars
En toch: we’re all doomed. Want dàt die supermarktoorlog nog in alle hevigheid moet losbarsten, dat konden we afgelopen week bijvoorbeeld afleiden uit gelekte cijfers over de eerste drie Belgische winkels van het Gele Gevaar: volgens ingewijden zouden die elk namelijk vlotjes 350.000 euro weekomzet realiseren en aldus een productiviteit halen van grofweg 9.100 euro per vierkante meter. Voor de mensen die niet meteen thuis zijn in supermarktkengetallen: dat zijn wel degelijk zeer respectabele bedragen. Zelfs als je ervan uitgaat dat de belangstelling voor die gloednieuwe winkels de komende maanden wat kan afvlakken, dan nog gaan de verzamelde concurrenten dus vele honderdduizenden – om niet te zeggen miljoenen – euro’s omzet moeten prijsgeven. Op termijn gaan er doden vallen, met Jumbo in de rol van seriemoordenaar.
Zonder die andere serial killer te vergeten, uiteraard: in Oostende besloot Albert Heijn deze week de deuren te openen langs de Torhoutsesteenweg. Dat is een West-Vlaamse variant op die verduivelde Boomsesteenweg, met een ongeziene concentratie aan slordig bij elkaar gegooide baanwinkels. Bevinden zich in de onmiddellijk nabijheid: Lidl, Colruyt, AD Delhaize, Aldi en Carrefour Market. Ondanks die aanzienlijke keuzevrijheid verkozen de plaatselijke shoppers toch in de file te gaan staan voor de nieuwe supermarkt. En de übersympathieke burgemeester vond het nodig om die extra concurrent voor de lokale middenstand hoogstpersoonlijk welkom te heten. Zo leer je je vrienden kennen.
Bloedbad
Ook een buurman van die nieuwe Appie: local hero Spegelaere, de laatste der Mohikanen, een nog 100% zelfstandige super die recent een knappe make-over kreeg met een versmarkt, een instore restaurant en een pizzabakker onder meer. Een verbouwing die een schone cent gekost heeft, in elk geval. De ondernemers lieten zich naar verluidt inspireren door de Londense Borough Market: een toeristische hotspot, maar sinds 2017 ook bekend van een terroristische aanslag. Ze roepen dus gewoon een vloek af over zichzelf. Hadden we al gezegd dat er bloed ging vloeien? De regio staat ook op het verlanglijstje van Jumbo…
Bij Carrefour echter voelen ze zich niet aangesproken. Supermarktstrijd? Laat die maar aan de anderen over. De retailer gaat zich nog meer concentreren op hippe stadsvogels met een ongelimiteerd budget en ontwikkelde daarom een nieuwe generatie van z’n Express gemakswinkels. Versie 3.0 wil vooral gezellig zijn: met een cosy zithoek, een saladbar, een soepbar, een pizzabar, veel bio, verse sapjes, ruw betonnen muren, fietsen tegen de wand… In Evere hebben ze het helemaal begrepen: verkopen is bijzaak geworden, het gaat om beleving. De winkel wordt een veredelde co-working space. Als de wifi maar werkt, dan loopt het met de rest ook wel los, lijkt de redenering. Komt me goed uit: wij kamperen hier nog enkele weken tussen de verhuisdozen immers, dus een comfortabele werkplek-on-the-go kunnen we wel gebruiken. We komen eraan! En u? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.