Niet meegedaan aan “te vroege koopjes”
“Als gevolg van de tegenvallende omzet ging het koopjesseizoen op flink wat markten vroeger van start, wat de concurrentie alleen maar heviger maakte. Sommige retailers gaven al kortingen tot 50% in de maand mei“, zegt CEO Markus Voegeli. “Charles Vögele daarentegen begon zijn solden zoals gepland pas in juni en kon zo langer profiteren van betere marges.”
Een goede strategie, zo blijkt nu, want de brutowinstmarges stegen het voorbije halfjaar van 59% naar 65%. Tegelijk werpt ook de strikte kostencontrole vruchten af: “De werkingskosten lagen zo’n 11 miljoen frank (9 miljoen euro) lager dan in dezelfde periode een jaar eerder”.
Alles bij elkaar wist Charles Vögele zijn geconsolideerde nettoverlies voor het eerste halfjaar te beperken van 54 miljoen frank (ca. 45 miljoen euro) in het eerste halfjaar van 2012 tot 21 miljoen frank (ca. 17 miljoen euro) nu.
Netto-omzet gestegen in Benelux
In de Benelux overtrof het resultaat de marktverwachtingen: de netto-omzet ging lichtjes hoger en klokte af op 59,322 miljoen frank (net geen 50 miljoen euro), tegenover 59,302 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Ook Hongarije liet een netto-omzetstijging optekenen. Oostenrijk presteerde in lijn met de markt, terwijl Zwitserland en Duitsland iets onder de markt bleven steken.
CEO Markus Voegeli en voorzitter Hans Ziegler verwachten “veel betere operationele resultaten over het hele boekjaar 2013”, vergeleken met vorig boekjaar. Onder meer dankzij de geleidelijke terugtrekking uit Polen en Tsjechië, die overigens “op schema zit”. Nog dit najaar wordt definitief beslist of het concern zich al dan niet terugtrekt uit Hongarije.
Charles Vögele telde eind juni van dit jaar 793 verkooppunten (vorig jaar waren dat er op hetzelfde moment nog 810) en 6.730 medewerkers, dat zijn er 153 minder dan een jaar eerder.