“Adviserende rol steeds belangrijker”
“Klanten vragen minder en minder naar een specifiek product, maar leggen hun probleem voor. Patiëntenbegeleiding wordt dus belangrijker en als apothekers vervullen we steeds vaker een adviserende rol”, verduidelijkt Luc Kleynjans, apotheker en mede-initiatiefnemer van het project.
Vandaar de keuze om de traditionele balie te schrappen en de apothekers tussen de klanten te laten bewegen. Indien een advies meer tijd vergt of wat privacy vraagt, kunnen klanten er ook nog terecht in twee zithoeken.
Magazijnrobot en mobiele kassa’s
‘De Apothekers’ speelt bovendien in op zijn locatie: voor gehaaste treinreizigers biedt de apotheek een aangepaste ‘high speed’-dienstverlening aan. Zo staan centraal in de ruimte vier kassapunten die verbonden zijn met een magazijnrobot. Bij een aankoop haalt de robot de producten op in het magazijn en levert ze via een transportsysteem aan het kassapunt.
Daarnaast beschikt de winkel over twee mobiele verkooppunten die flexibel ingezet kunnen worden doorheen de ruimte. Samen met de advieshoeken heeft de winkel op die manier acht verkooppunten. Eind 2013 wordt eveneens een digitaal platform gelanceerd, waar reizigers online medicatie kunnen bestellen.