Barry Callebaut, ’s werelds grootste chocoladeproducent, groeide de voorbije jaren fors. CEO Antoine de Saint-Affrique wil die groei verderzetten, en investeert daarvoor enorme bedragen in België.
Belgische verankering
Barry Callebaut ontstond in 1996 uit de fusie van het Franse Cacao Barry met het Belgische Callebaut, maar blijft zijn sterke binding met België behouden. Het bedrijf heeft niet alleen vier Belgische fabrieken (in Halle, Heule, Thimister-Clermont en Wieze), maar er komt volgend jaar ook een magazijn in Lokeren. Dat moet het grootste chocolademagazijn ter wereld worden: “Vanuit Lokeren zal al onze Belgische chocolade geëxporteerd worden naar de rest van de wereld”, zegt de Saint-Affrique. Sinds 2014 heeft zijn bedrijf in België al meer dan honderd miljoen euro geïnvesteerd, vervolgt de topman.
Vorig jaar verkocht ’s werelds grootste chocolademaker voor 6,6 miljard euro chocolade aan andere voedingsreuzen als Mars, Mondelez en Nestlé. De omzet steeg met 5,1% en de bedrijfswinst nam met 8,5% toe tot 547 miljoen euro. “De jongste vier jaar is onze verkoop telkens met 5% gegroeid“, zegt de Saint-Affrique aan De Tijd. “Geen enkel chocoladebedrijf doet ons dat na. Onze winst stijgt nog sneller, doordat we op de kosten letten. Maar nog meer omdat we innoveren.” Zo kwam er bijvoorbeeld roze chocolade met bessensmaak op de markt, naast de klassieke pure, de melk- en de witte chocolade.
Duurzaamheid
De cacaoteelt heeft geen al te beste reputatie op het vlak van duurzaamheid: kinderarbeid, armoede bij boeren en ontbossing zijn de grootste uitdagingen van de sector. Op dit moment is slechts 47% van de door Barry Callebaut verwerkte chocolade duurzaam. Het bedrijf wil tegen 2025 naar 100% door cacaoboeren uit de armoede te halen. “We leren hen hoe ze hun boerderij efficiënter kunnen maken. Daardoor kunnen ze tot drie keer meer cacao oogsten. Dat is cruciaal, want uit armoede komen alle andere problemen voort. Als boeren te arm zijn, zetten ze hun kinderen aan het werk en kappen ze bossen om hun boerderij groter te maken.”
Het chocoladebedrijf heeft ook 300 controleurs in dienst die moeten nagaan of er niet gefraudeerd wordt. “Zij brachten meer dan 177.000 boerderijen in kaart. We telden het aantal bomen, hun leeftijd, hoeveel mensen er werken. We weten van de boerderijen wat hun potentieel is. Merken we dat een boerderij haar potentieel overschrijdt? Dan weten we dat er iets niet klopt en dat ze cacao van elders haalt.”