Sterke identiteiten worden beloond, ook in de retail. Op een volgeladen RetailDetail Night gisterenavond werden merken die hun nek uitsteken gevierd en gelauwerd, omdat toch heel wat retailers dit “jaar van lopende zaken” trachtten te overstijgen.
De Japanner in Jef Colruyt
Wat hebben Japanners gemeen met Colruyt? Ze hebben allebei een duidelijke identiteit, meent Jef Colruyt. De CEO van de Colruyt Group – en toevallig (echt waar) net verkozen tot Captain of the Year 2019 – besteeg het podium met een eigenzinnige keynote over de cultuur in ‘zijn’ bedrijf. Eigenzinnigheid zit nu eenmaal in de waarden van Colruyt Group, aldus de topman.
Zo droomt hij er bijvoorbeeld van om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn. De optimist is niet zomaar het archetype dat bij Colruyt hoort, zoals bleek uit een denkoefening om de cultuur en identiteit van het bedrijf te definiëren. Waarom zo’n denkoefening belangrijk is? Toen het bedrijf nog kleiner was, waren er sterke persoonlijkheden die het voorbeeld stelden en zo de cultuur vormgaven, ziet Jef Colruyt. Nu er echter meer dan 29.900 medewerkers zijn, moet iedereen ambassadeur zijn.
Zeker in tijden van sociale media en ‘fake news’ is het volgens de topman goed om te weten wie je bent: dat helpt ook in de keuzes die het bedrijf maakt. Zo betekent mensgericht zijn dat Colruyt wil zorgen voor een goede omgeving en samenleving, terwijl de retailgroep door zijn eigenzinnige en rationele karakter ver weg blijft van kopieergedrag.
Hardlopers in jaar van lopende zaken
Wie ook beloond werd voor zijn eigenzinnige karakter, is Kruidvat. De drogisterijketen mag zich de eerste Favoriete winkel van de Belgen noemen, de nieuwe niet-commerciële consumentenaward waar de Belgen meteen massaal op hebben gestemd. Met de eveneens nieuwe Customer Centricity Award ging ZEB aan de haal, met dank aan het slimme gebruik van data bij de retailer. Folder van het Jaar werd dit jaar Casa, die volgens de jury in zijn folders steeds meer inzet op content en inspiratie.
Toch niet slecht voor wat Gino Van Ossel het “jaar van de lopende zaken” noemt. 2019 leek erg op de vorige jaren, meende de Vlerickdocent in zijn jaaroverzicht. Opnieuw zijn een aantal retailers verdwenen uit het straatbeeld, waren er heel wat wissels aan de top en ging het van de ene doorstart naar de andere herstructurering.
Retail staat in de uitverkoop
Het was ook het jaar van 1+2 gratis, zag de marketingprofessor: Black Friday belooft groots te worden, want de consument blijft gretig op koopjesjacht, tot spijt van wie het benijdt. Maar is dat ook niet de schuld van de retail, die het consumenten gewoon maakt om altijd alles met korting te kopen? De retailers doen het trouwens zelf ook, nu heel wat ketens in de uitverkoop staan en tegen stuntprijzen van hand veranderen.
Blijf toch vooral investeren, raadt Van Ossel aan. Hij wenst de sector drie dingen toe voor een geslaagd 2020: fijne klanten, veel creativiteit en waanzinnig veel energie. RetailDetail neemt het advies alvast ter harte met volgend jaar de opening van een gloednieuw levend retaillaboratorium op de Meir in Antwerpen: op 5.500 m² kunnen zowel retailers en merken als consumenten vanaf volgend jaar zelf de toekomst ontdekken in Foster en Retailhub 2.0.