Onlinesupermarkt Picnic heeft 250 miljoen euro opgehaald bij zijn aandeelhoudersfamilies om een gerobotiseerd distributiecentrum te bouwen. Dat moet wekelijks 150.000 gezinnen van boodschappen kunnen voorzien.
Vooruitlopen op wat komen moet
De websupermarkt heeft in een nieuwe kapitaalronde 250 miljoen euro aan extra kapitaal opgehaald bij de familie-investeerders, die zo’n drie jaar geleden ook al 100 miljoen euro veil hadden voor de Nederlandse onderneming. Ook bank ABN Amro leent 50 miljoen euro extra aan de onlineboodschappendienst.
Picnic is immers bezig met de bouw van een gerobotiseerd distributiecentrum van 42.000 m² in Utrecht, op bedrijventerrein Lage Weide langs de A2. Over twee jaar moet het distributiecentrum in gebruik worden genomen. “Het is een investering die vooruitloopt op de groei die nog gaat komen”, zegt medeoprichter Michiel Muller over de plannen.
Het geautomatiseerde distributiecentrum voorziet ruimte voor de opslag van ruim 200.000 kratten met producten, onderverdeeld in drie temperatuurzones. Die producten worden er door robotkarretjes naar de honderd geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines gebracht.
“Minder sjouwen en tillen”
Volgens Picnic betekent het distributiecentrum extra werkgelegenheid in plaats van minder: “In ons nieuwe dc hebben we duizend mensen nodig, we groeien hard door. Het werk wordt wel gevarieerder en de mensen moeten minder sjouwen en tillen”, aldus Muller. “Medewerkers hoeven dan de krop sla alleen nog maar van het voorraadkratje in het klantkratje te leggen. Het scheelt een hoop gesjouw”, klinkt het nog.
Op dit moment werken ongeveer 4.000 medewerkers voor de boodschappendienst. In 2019 bereikte Picnic naar eigen zeggen 300.000 klanten in Nederland en Duitsland, goed voor een omzet van zo’n 300 miljoen euro. Het bedrijf geeft wel toe nog geen winst te maken.