Nieuwkomer Jumbo heeft sinds de opening in Pelt verschillende producten in prijs verlaagd, meldt data-analist Daltix. Daardoor verhoogt de retailer verder de druk op de prijzen in België. Aan regionale prijszetting lijkt de retailer voorlopig niet te doen in België.
Prijsdruk verhoogt wel
Momenteel past Jumbo de verkoopprijzen in zijn twee Belgische supermarkten niet lokaal aan, concludeert Daltix: het bedrijf stelde een winkelmandje samen van 180 merkproducten en mat de prijzen op in zowel Rijkevorsel als Pelt op 20 november. De verkoopprijzen bleken identiek. Dat kan verschillende oorzaken hebben: mogelijk ziet Jumbo beide locaties als een vergelijkbaar speelveld (hoewel er in Rijkevorsel geen Colruyt actief is), ofwel begint de retailer met zijn twee winkels in België (nog) niet met aparte prijszetting.
Daarenboven ziet Daltix dat de supermarktketen in vergelijking met de openingsdag in Pelt intussen 80 van de 180 gemeten artikelen heeft gewijzigd in prijs, veelal naar beneden. Als gevolg daarvan daalde het winkelmandje met 1,5% in prijs, wat de druk op het Belgische retaillandschap enkel nog verhoogt. Daardoor wordt het prijsverschil tussen een mandje bij Colruyt en bij Jumbo wel erg klein, zegt het bedrijf.
Na die prijsdalingen is Jumbo in België nu 8,9% goedkoper dan in Nederland, op basis van een winkelmandje van 330 merkproducten. Dat verschil is kleiner dan het door Test-Aankoop gerapporteerde verschil van 17%, maar de consumentenorganisatie mat slechts 50 producten. De prijsverschillen zijn het grootst voor de categorieën zuivel, baby en drogisterij.