‘Verrijkt’ Pinterest mikt op bedrijven
Pinterest was tot dusver vooral een platform waarop gebruikers hun interesses kenbaar konden maken door hun voorkeuren via een plaatje te ‘pinnen’ op een digitaal bord. Dat kon worden gevolgd door geïnteresseerden.
Nu heeft Pinterest een bijkomende dienst gecreëerd, die toelaat om de plaatjes te ‘verrijken’ met informatie zoals prijzen, beschikbaarheid en de plaats waar je het product kan kopen. Dat plaatje kan de gebruiker dan op zijn eigen bord overnemen.
Pinterest verwittigt bij wijzigingen
Als een gevolgd product verandert in prijs, kan de gebruiker vervolgens automatisch een verwittiging toegestuurd krijgen. Dat is te vergelijken met een veilingsite, waarbij de bieder of de volger een bericht kunnen krijgen telkens iets wijzigt. De nieuwe dienstverlening maakt het ook voor bedrijven interessanter om op Pinterest actief te zijn.
Pinterest heeft daartoe het concept van de ‘rich pins’ ontwikkeld. Ze zijn er momenteel in drie categorieën: films (met informatie over regisseur, cast en waardering door kijkers), recepten (met informatie over ingrediënten, kooktijd en het aantal producten waarvoor de maaltijd geschikt is) en producten (met informatie over prijzen, beschikbaarheid en plaats van verkoop). De site heeft al aangekondigd dat er bijkomende rich pins zullen volgen.
De conversieratio zou bij Pinterest dubbel zo groot zijn dan bijvoorbeeld bij Facebook-volgers. Gebruikers van Pinterest hebben immers een grotere band met het gevolgde product dan Facebook-gebruikers.